Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Gen?ve beursnieuws: Nissan onthult nieuwe Micra


image/jpeg

 

02-03-2010 - Nissan heeft de nieuwe, vierde generatie Micra onthuld. Volgens Nissan is hij baanbrekend op het gebied van efficiënt ruimtegebruik en technische verfijning, waarmee deze stijlvolle stadsauto zijn goede reputatie een vervolg geeft.

Nissan heeft de Micra voorzien van een vormgeving waarmee hij een wereldwijd publiek moet aanspreken. Daarbij zijn enkele klassieke vormen behouden, zoals de gebogen ruitlijn en de grote koplampen. Compact is de Micra nog altijd. Wel groeide hij 61 mm in de lengte en nam de hoogte iets af. De wielbasis is groter, waardoor de wielen zich nog meer op de hoeken van de auto bevinden. Het resultaat is een ruimer interieur. Om het ontwerp van de buiten- en binnenzijde op elkaar te laten aansluiten, introduceert Nissan ‘connected coocon-design’ met een ronde behuizing van het instrumentenpaneel dat wordt herhaald in het identiek gelijnde dashboardkastje aan de andere zijde.

In Europa komen twee motorvarianten beschikbaar, beide op basis van een nieuwe 1,2-liter driecilinder benzinemotor. Deze motor, gebaseerd op de viercilindermotor die de Note en Qashqai aandrijft, is uitgerust met variabele kleptiming. Het vermogen komt op 80 pk en het koppel bedraagt maximaal 108 Nm. De CO2-emissie van 115 g/km is zeer gunstig. Daarnaast biedt Nissan een 1,2-litermotor met turbo, directe injectie en een start/stop-systeem. Deze innovaties zorgen voor levendige prestaties dankzij een vermogen van 98 pk en 142 Nm koppel. De CO2-uitstoot bedraagt slechts 95 g/km. De twee motoren zijn naar keuze leverbaar met een handgeschakelde vijfbak of een nieuwe continu variabele transmissie. Als eerste ter wereld maakt de CVT gebruik van een subplanetair tandwielstelsel voor een groter overbrengingsbereik. Ook wordt er een kleinere riemschijf toegepast, waardoor de transmissie 10% lichter is dan eerdere CVT’s van Nissan. Het grotere bereik van de versnellingbak maakt de 1,2-litermotor net zo zuinig als een 1,0-litermotor, maar biedt wel een levendige acceleratie..

Het gebruik van het V-platform levert een belangrijke bijdrage aan de hoge botsveiligheid. De structuur is ontwikkeld om de krachten van een frontale aanrijding te absorberen door middel van geavanceerde kreukelzones. Dankzij extra verstevigingen is de passagiersruimte in hoge mate bestand tegen vervorming. De Europese versie van de Micra is standaard voorzien van ABS, twee frontale airbags, zij-airbags, curtain airbags, Electronic Stability Control (ESP) en gordelspanners.

De verkoop van de nieuwe Micra begint in de herfst.

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer