Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

De Flextreme GT/E Concept is de toekomst volgens Opel


image/jpeg

 

19-02-2010 - Met de Flextreme GT/E Concept, die Opel op komende autosalon van Genève zal onthullen, wil Opel laten zien dat er flink wordt geïnvesteerd in groene technologie. De 4,7 meter lange Flextreme GT/E Concept illustreert dat elektrische aandrijvingen met vergrote actieradius niet alleen geschikt zijn voor compacte modellen, maar ook voor grote en middelgrote auto’s.

 

Dankzij zijn doelgericht ontwerp heeft de Flextreme GT/E een cw-waarde van slechts 0,22, waardoor hij een topsnelheid van meer dan 200 km/h haalt en tegelijk energie kan besparen en het rijbereik kan vergroten. Opvallende eigenschappen zijn de lage en brede uitstraling, de vleugelvormige lichten en de prominente neus en grille. De voorpartij kreeg een lage motorkaplijn en een lange neus, geflankeerd door herkenbare, vleugelvormige ledkoplampen. Op de vleugelvormige chroomstrip staat een groot Opel-logo, dat tegelijk als stopcontact fungeert om de batterijen van de Flextreme GT/E op te laden.


Het bovenste deel van de grille wordt gebruikt om koellucht binnen te laten, het onderste deel wordt afgedekt met een doorschijnend paneel. Doordat er geen bijkomende luchtinlaten zijn, blijft het lage frontale oppervlak beperkt. Dat komt de aerodynamica ten goede en maakt dat de Flextreme GT/E aan de toekomstige eisen wat betreft voetgangersbescherming kan voldoen.

 

De toegang tot het interieur wordt geoptimaliseerd door het gebruik van naar achteren scharnierende deuren, een evolutie van het FlexDoors-concept van Opel voor de nieuwe Meriva. Om de zuivere carrosserie-uitstraling te behouden werden alle deurgrepen vervangen door lichtsensoren. Zodra deze door een hand worden afgedekt, worden de deuren geopend. Om de luchtturbulentie te beperken, zijn er ook geen buitenspiegels, enkel kleine camera’s in de basis van de A-stijlen. Het doorzichtige vaste glazen paneel in het midden van het dak is adaptief, dat op koude winterdagen het zonlicht doorlaat om het interieur op te warmen, maar in de zomer wordt het verduisterd om juist de koelte te behouden.

 

Ondanks zijn grotere afmetingen en een topsnelheid van meer dan 200 km/h zullen de prestaties van de Flextreme GT/E ongeveer gelijk zijn als die van de Opel Ampera, nameijk een zuiver elektrisch rijbereik tot 60 kilometer, zonder een gram CO2 uit te stoten. De totale actieradius bedraagt ruim 500 kilometer. Het gemiddelde brandstofverbruik wordt geschat op 1,6 l/100 km, met een CO2-uitstoot van minder dan 40 g/km. De elektromotor levert een substantieel en ogenblikkelijk beschikbaar koppel van 370 Nm, goed voor krachtige prestaties en een sprint van 0 tot 100 km/h binnen negen seconden.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer