Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Orde op zaken met de Ford Fiesta


 

19-04-2011 - Toen de huidige Ford Fiesta ECOnetic op de markt kwam, behoorde hij met zijn CO2-uitstoot van 98 g/km tot de vier schoonste dieselmodellen van dat moment. Intussen heeft de concurrentie in het B-segment een flinke inhaalslag gemaakt en steekt de Fiesta ECOnetic er niet meer bovenuit. Vanaf juli stelt Ford weer orde op zaken, want dan staat de vernieuwde versie in de showroom en die is BPM- en wegenbelastingvrij.

Fords 1,6-liter TDCi dieselmotor wordt al geruime tijd in diverse modellen toegepast. Het onophoudelijk verbeteren van deze krachtbron heeft er voor gezorgd dat behalve de huidige Fiesta, inmiddels ook de Focus, C-Max en Mondeo met 20% bijtelling kunnen worden gereden. Deze krachtbron is dus van grote waarde en dat bewijst de vernieuwde Fiesta ECOnetic des te meer. Want ondanks dat het gemiddelde verbruik met slechts 0,1 l/100 km daalde en de CO2-uitstoot met drie gram, voldoet deze Fiesta nu precies aan de eisen om BPM en wegenbelasting te kunnen ontwijken. Particulieren kunnen daar dus volop van profiteren, terwijl de leaserijder slechts veertien procent hoeft bij te tellen.

3,6 liter
De zuinigste Fiesta ooit verbruikt nu gemiddeld 3,6 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 95 g/km. Zowel het vermogen van 95 pk als het koppel van maximaal 205 Nm bij 2.000 toeren zijn echter onveranderd gebleven. Het extra lage brandstofverbruik is niet alleen te danken aan de geavanceerde dieselmotor, want er zijn tevens een aantal unieke aanpassingen doorgevoerd. Zo is het onderstel verlaagd en is de aerodynamica aangepast met onder andere extra gladde wieldeksels en een aangepaste grille. Ook de banden met een lage rolweerstand, de gewijzigde eindoverbrenging van de transmissie en de wrijvingsverlagende motoroliën brengen deze Fiesta tot extra efficiënte prestaties. Verder zorgt een intelligente oliepomp onder alle omstandigheden voor de meest optimale oliedruk en wordt de bestuurder geassisteerd door een schakelindicator.

Vier uitvoeringen 
Geïnteresseerden kunnen vanaf juli bij de Ford-dealer terecht. De prijzen beginnen bij 15.995 euro voor de driedeurs Trend en lopen op tot 17.245 euro voor de vijfdeurs Titanium. Qua uitrusting zit het in de basis helemaal goed, want de Trend is voorzien van airconditioning, een audiosysteem met aux- en usb-aansluiting, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels. De Titanium doet daar een schepje bovenop en komt met zaken als halogeen projector koplampen, subtiele led-sfeerverlichting en een audiosysteem met zes speakers. Het stuurwiel en de pookknop zijn met leder bekleed, terwijl de grille, achterklep en de onderzijde van de zijramen in chroom zijn afgewerkt.

 

 


  

| Disclaimer