Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Onthuld: Peugeot 208!


 

03-11-2011 - Slechts zes jaar na de lancering van de 207 heeft Peugeot diens opvolger al weer klaarstaan. De 207 kon de concurrentie op vele vlakken niet meer bijhouden en ook van het design met de bekende ‘leeuwenbek’ is de Franse fabrikant volledig afgestapt. Met de fonkelnieuwe 208 geeft Peugeot een duidelijk signaal af. Het moet helemaal anders!

Peugeots nieuwe telg voor het B-segment is allesbehalve een geëvolueerde 207. Voor het zogenoemde ‘A9-project’ werd vanaf het prille begin een streng eisenpakket vastgesteld en werden bepaalde principes over boord gegooid. Volgens Peugeot heeft de 208 een échte generatiesprong teweeggebracht, waarmee een breed uiteenlopend publiek in de verleiding moet worden gebracht. Vooral de ontwerpafdeling heeft zich uitgesloofd. Overal zien we lijntjes, dingetjes, chromen details, een markante voorgrille en de voor- en achterlichtunits zijn een creatie op zich. De 208 wordt als drie- en vijfdeurs geleverd, waarbij het lijnenspel van de driedeurs ietwat scherper is aangezet en dus zorgt voor een sportievere uitstraling.

Design

Onder het creatieve design schuilt een koetswerk dat zeven centimeter korter en één centimeter lager is dan dat van zijn voorganger. Bovendien weegt het gemiddeld 110 kilo minder. Een belangrijke doelstelling was het ontwikkelen van een auto die vanbuiten kleiner en vanbinnen groter is dan de 207. Die missie lijkt geslaagd, want ondanks de compactere buitenafmetingen belooft de 208 achterin vijf centimeter meer beenruimte en is de bagage-inhoud met 15 liter toegenomen. Verder benadrukt Peugeot dat het zich niet heeft laten afremmen door ‘cultureel bepaalde normen’. Ofwel, niet alleen kleine Aziaten, maar ook bovengemiddeld lange Europeanen zouden uitstekend moeten kunnen zitten. Dat is vooral te danken aan de bestuurderspositie die volledig werd herzien, het toepassen van een opvallend klein stuurwiel en een hoger geplaatst instrumentenpaneel.

Driecilinders

Vanzelfsprekend gaat een modelvernieuwing gepaard met de introductie van nieuwe motoren. Geheel in lijn met de huidige trend is ook Peugeot aan het downsizen geslagen, want er staan 1,0- en 1,2-liter driecilinder benzinemotoren op het programma. Met vermogens van 68 en 82 pk en CO2-emissies van 99 en 104 g/km heeft de 208 meteen een streepje voor. Ook op dieselgebied noteert hij klinkende cijfers. De CO2-uitstoot van de sterkste diesel bedraagt 99 g/km, terwijl de extra zuinige e-HDi zelfs 87 gram produceert. Over het gehele gamma ligt de CO2-uitstoot gemiddeld 34 gram lager dan voorheen en zowel de benzinemotoren als de e-HDi vallen volgens het huidige stelsel in de BPM- en wegenbelastingvrije klasse.

Hoeveel de nieuwe Peugeot 208 gaat kosten, is nog even afwachten. Hij verschijnt in ieder geval in het voorjaar van 2012 op de markt.

 

 

 

 


  

| Disclaimer