Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot introduceert eerste dieselhybride ter wereld


 

26-08-2010 - Peugeot heeft de 3008 HYbrid4 geïntroduceerd, waarmee het merk tevens de eerste dieselhybride ter wereld op de weg zet. Deze 3008 biedt dan ook een unieke mix van ruimte, rijeigenschappen en prestaties.

De nieuwe 3008 HYbrid4 combineert de eigenschappen van een SUV, een MPV en een Berline en voegt daar de voordelen van HYbrid4-technologie aan toe. Onder de motorkap vinden we een 163 pk sterke 2.0 HDiF die is gekoppeld aan een elektromotor met een maximum vermogen van 27 kW (37 pk). Opvallend is het feit dat Peugeot de eerste fabrikant is die een dieselhybride op de markt brengt. Een dieselmotor is gewoonweg efficiënter ten opzichte van een benzinemotor en de brandstof is nog goedkoper ook. Ten opzichte van alle bestaande hybridemotoren biedt de HYbrid4 dus extra voordelen met zich mee.

De verbrandingsmotor en de elektromotor kunnen tegelijkertijd functioneren. Hiermee heeft de bestuurder de beschikking over een vermogen van 200 pk en een maximaal koppel van maar liefst 500 Nm! Deze cijfers verklappen al gauw dat het met de prestaties wel goed, maar tegelijkertijd weet deze vierwielaangedreven crossover een verbruik van gemiddeld 3,8 l/100 km te realiseren. De bijbehorende CO2-uitstoot is slechts 99 tot 108 g/km, afhankelijk van de uivoering.

De bestuurder kan met behulp van een draaiknop op de middenconsole kiezen uit vier verschillende vormen van aandrijving. In de ‘Auto’-stand wordt het systeem volledig automatisch, met name bij het overschakelen van verbrandingsmotor naar elektromotor en omgekeerd. In de ‘ZEV’-stand krijgt de elektrische aandrijving prioriteit en zal de verbrandingsmotor alleen bijspringen indien nodig. Zodra de ‘4WD’-stand wordt ingeschakeld, zijn beide motoren tegelijkertijd in werking. De achterwielen worden door de elektromotor aangedreven en de voorwielen door de verbrandingsmotor. Tot slot kan middels de ‘Sport’-stand worden gekozen voor een maximaal vermogen, omdat de verbrandingsmotor en elektromotor gelijktijdig aan het werk worden gezet.

De Peugeot 3008 HYbrid4 zal vanaf het voorjaar van 2011 in Europa op de markt verschijnen.


 

 


  

| Disclaimer