Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Onthuld - Peugeot 5008


image/jpeg

 

Wie de 308 SW en de in april gelanceerde 3008 aan de krappe kant vindt, kan over enkele maanden bij Peugeot terecht voor een zevenzits MPV. De nieuwe Peugeot 5008 zal op de komende IAA in Frankfurt zijn debuut beleven, waarna hij in de loop van de herfst bij de dealers zal verschijnen.

 

Met de nieuwe 5008 heeft Peugeot het rijtje ‘08-modellen’ aangevuld met een ruime familieauto. Na de 308 SW (stationwagen) en de 3008 (crossover), biedt het Franse automerk vanaf het najaar dus ook een MPV. Bij het ontwikkelen van de 5008 is veel aandacht geschonken aan het interieur, dat niet alleen ruim maar vooral comfortabel moet zijn. Een hoge zitpositie, een naar de bestuurder gericht dashboard en een groot glasoppervlak doet dit al vermoeden. Hij meet een lengte van 4,53 en een hoogte van 1,64 meter. Daarmee is hij weliswaar even hoog in vergelijking met de 3008, maar daarentegen zestien centimeter langer. Met name de lengte is van belang, omdat de 5008 zeven zitplaatsen biedt. De stoelen op de tweede zitrij zijn alle drie even breed, ze zijn verschuifbaar en hebben verstelbare rugleuningen. Ook kunnen ze worden opgeklapt, zodat de derde zitrij goed bereikbaar is. Om het voor de passagiers nog aangenamer te maken, beschikt de 5008 over extra geluidsisolatie, zodat de zesde en zevende passagier niet hun stem hoeven te verheffen. In de raamstijlen zitten tevens roosters voor de airconditioning verwerkt. Over functionaliteit heeft de 5008 eveneens niets te klagen, want niet alleen de derde zitrij is eenvoudig in de vloer weg te klappen, ook de tweede zitrij. Daarmee biedt de 5008 de mogelijkheid voor een compleet vlakke laadvloer, van bestuurdersstoel tot achterklep. Met de zesde en zevende stoel neergeklapt, heeft de bagageruimte een inhoud van 758 liter. Het blijkt uit alles dat we het hier hebben over een familieauto pur sang.

 

Veilige koets

Het ontwerp van de 5008 is enigszins gedurfd, maar tegelijk best elegant. Peugeot heeft het koetswerk overigens een dusdanige vorm gegeven, dat er op het gebied van aërodynamica een indrukwekkende cw-waarde van 0,29 wordt geclaimd. Ook laat het design zich kenmerken door een enorm glasoppervlak, zoals de grote derde zijruiten en het panoramadak. Dit zorgt niet alleen voor veel lichtinval, maar het geeft de inzittenden tevens meer gevoel van ruimte. Om alle inzittenden ook nog eens optimaal te beschermen, beschikt de 5008 over uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Zo beschikt hij standaard over onder meer zes airbags, ESP en Hill Start Assist. Ook zaken als een ‘Head-up display’, waarbij informatie op de voorruit wordt geprojecteerd, ‘Distance Alert’ en het intelligente antislipregeling ‘Grip Control’ behoren tot de mogelijkheden.

 

Vijf motoren

Vanaf de introductie zijn er vijf verschillende motoren beschikbaar, waarvan twee benzine- en drie dieselmotoren. Peugeot heeft gekozen voor twee 1,6-liter benzinemotoren, waarbij de 1.6 VTi 120 pk en de 1.6 THP 156 pk levert. De 1.6 VTi zit gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en belooft een gemiddeld verbruik van 7,3 /100 km. Opvallend is dat de aan een handgeschakelde zesbak gekoppelde 1.6 THP met meer vermogen - volgens Peugeot - minder brandstof verbruikt; namelijk 7,1 l/100 km. De diesels bestaan uit een 110 pk sterke 1.6 HDiF en een 2.0 HDiF met 150 en 163 pk. Tijdens de IAA in Frankfurt zal de Peugeot 5008 voor het eerst aan het publiek worden getoond. De nieuwe MPV moet het opnemen tegen bijvoorbeeld de eveneens Franse Citroën C4 Grand Picasso en Renault Grand Scénic. In de loop van de herfst wordt hij bij de dealers verwacht.


image/jpeg


  

| Disclaimer