Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

IAA beursnieuws: Peugeot RCZ


image/jpeg

 

Peugeot had heel wat modellen uitgestald voor de bezoekers van de IAA en natuurlijk stond daar ook een wereldprimeur tussen. Voor het eerst kon men kennismaken met de Peugeot RCZ in definitieve vorm.

 

Slechts twee jaar geleden werd er een conceptversie van de RCZ getoond tijdens de IAA in Frankfurt, die hoge ogen wist te gooien bij de bezoekers. Hier was Peugeot natuurlijk niet ongevoelig voor en daarom stond de productieversie van de RCZ nu al, letterlijk, in de spotlights. De RCZ, een 2+2 Coupé, komt volgend voorjaar voor het eerst op de markt.


Design
Bij het vervaardigen van de productieversie van de RCZ heeft Peugeot getracht zoveel mogelijk van het originele styling concept te behouden en dat is gelukt. Het design van de RCZ is gebaseerd op een compact en origineel model. De dubbele ronding van het dak en de achterruit is niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een stylingdetail. De RCZ ademt sportiviteit en dit is dan ook niet alleen terug te vinden in het exterieur. Het interieur is praktisch ingedeeld, maar ziet er toch gelikt uit.


image/jpeg


Kwalitatief hoogwaardig
Maar, met alleen een elegante uitstraling ben je er natuurlijk nog niet en dat weten ze bij Peugeot maar al te goed. Ondanks de korte tijd waarin de RCZ is ontwikkeld, voldoet hij, volgens Peugeot, aan strenge eisen op het gebied van rijeigenschappen en is hij van een hoge kwaliteit. Ook het motorengamma spreekt tot de verbeelding. De RCZ wordt leverbaar met keuze uit drie motoren, waaronder de volledige nieuwe 1.6 THP met 200 pk, die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en die in de zomer van 2010 op de mark zal verschijnen. Vanaf de introductie wordt de RCZ leverbaar met een 156 pk sterke 1.6 THP benzinemotor, met een koppel van 240 Nm en een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. De bijbehorende CO2-uitstoot blijft steken op 159 g/km. Naar wens kan deze motor worden geleverd met een handbak of automaat. De prijs van deze versie met handgeschakelde zesbak is € 32.990,-. Daarnaast is een 2,0-liter HDiF dieselmotor leverbaar, met een vermogen van 163 pk en een maximale trekkracht van 340 Nm. Gemiddeld verstookt deze turbodiesel 5,4 l/100 km, de CO2-uitstoot is 139 g/km. De RCZ 2.0 HDiF staat op kenteken vanaf € 37.090,-. Er is overigens ook een Limited Edition verkrijgbaar, die is gereserveerd voor de eerste 200 Europese kopers. Deze RCZ’s zijn elk genummerd van 1 tot 200 en beschikken over de 1.6 THP-motor met 156 pk. Deze uitvoering biedt een meeruitrusting met zaken als zwart lederen bekleding, een parelmoerwitte lak en 19-inch velgen. Ook is de Limited Edition voorzien van xenon-verlichting en een carbon dak. De prijs van deze duurste versie is € 42.650,-. Voor de liefhebbers is het nog even geduld, want pas in het voorjaar van 2010 staat de nieuwe RCZ bij de Nederlands Peugeot-dealers.


image/jpeg


  

| Disclaimer