Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Porsche presenteert beestachtige 911 GT2 RS


 

13-05-2010 - Porsche heeft een van de meest bijzondere modellen uit de historie van het merk onthuld. Vanaf september kunnen we namelijk kennismaken met de nieuwe 911 GT2 RS: de snelste en krachtigste Porsche ooit.

 

De nieuwe 911 GT2 RS is vanaf heden de absolute topper binnen het Porsche 911-gamma. De extreme versie van de al extreme GT2 is niet alleen zeventig kilogram lichter, hij is ook 90 pk sterker. Waar de RS ten opzichte van de reguliere GT2 vooral het verschil maakt, is het onderstel. Zo zijn de schokdempers, het Porsche Adaptive Suspension Management (PASM) en het Porsche Stability Management (PSM) afgestemd op het grotere prestatiepotentieel van de GT2 RS. Hetzelfde geldt voor de banden, want zelfs het rubber in de maat 325/30Z R19 is speciaal ontwikkeld voor Porsche’s nieuwe topversie.

 

Pure racer
Helaas is de 911 GT2 in Nederland een zeldzaam verschijnsel, maar wie hem ooit zal tegenkomen, raakt meteen afgeleid. In één oogopslag wordt duidelijk dat dit geen doorsnee Porsche 911 Carrera is. De breed uitgeklopte wielkasten en de opvallend grote achterspoiler zijn slechts enkele details die zijn potentieel al gauw verklappen. Bij de GT2 RS zijn de wielkasten nog verder verbreed en een hogere achterspoiler moet zorgen voor meer downforce. Verder zijn de luchtinlaten, de buitenspiegels, de motorkap en de sideskirts gemaakt van matzwart carbon. Het interieur is net als het onderstel afgestemd op de bijzonder sportieve aspiraties van de GT2 RS, onder meer door het toepassen van lichtgewicht kuipstoelen en deurpanelen, eveneens gemaakt van carbon. Vanbinnen is de auto volledig afgewerkt in zwart leder en rood alcantara, van de stoelen tot aan het stuurwiel en de schakelpook toe.

 


620 pk
Achterin de Porsche 911 GT2 RS ligt een traditionele 3,6-liter zescilinder boxermotor. Deze diepverzonken krachtcentrale hoeft in ieder geval niet naar adem te snakken, want twee turbo’s, elk voorzien van variabele turbinegeometrie, blazen de exact benodigde luchthoeveelheid richting de cilinders. Mede dankzij Porsche’s innovatieve turbinegeometrietechniek stelt de GT2 RS een vermogen van maar liefst 620 pk ter beschikking. Al het geweld wordt via een handgeschakelde zesbak naar twee de achterwielen gedirigeerd en omdat het gewicht van de GT2 RS tot slechts 1.370 kilogram is gereduceerd, heeft hij niet langer dan 3,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/h te bereiken. Na zo’n negen seconden sprinten wijst de snelheidsmeter zelfs al richting de 200 km/h. Het feest eindigt pas ver boven de 300 km/h. Dat het acceleratievermogen indrukwekkend is, staat buiten kijf. Porsche benadrukt echter dat de remkracht des te indrukwekkender is. Dat komt op het conto van het standaard Porsche Ceramic Composite Brake-systeem. De remschijven hiervan zijn van licht én uitermate duurzaam keramisch materiaal gemaakt. Het remsysteem is nagenoeg ongevoelig voor ‘fading’ en zorgt ook bij (langdurige) zware belasting voor maximale remkracht.

500 stuks
Op Porsche’s thuisbasis, de Nürburgring Nordschleife, weet de GT2 RS een rondetijd van 7:18 te noteren. Geen enkele ‘road-legal’ Porsche heeft dat ooit sneller gedaan en dat is al bijzonder genoeg. Porsche stopt de productie zodra de 500ste GT2 RS van de band rolt. Vanaf september is hij via het Porsche dealernetwerk te bestellen. Dat de Porsche 911 GT2 RS niet voor iedereen is weggelegd, blijkt wel uit de Nederlandse prijs van € 309.700,-.


  

 


  

| Disclaimer