Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe V6-motoren voor Porsche Cayenne


 

14-06-2010 - De onlangs geheel vernieuwde Cayenne krijgt de beschikking over twee V6-motoren: een diesel en een benzine. Efficiency en prestaties gaan bij beide krachtbronnen hand in hand.

De Cayenne moest het tot nog toe ‘doen’ met V8-motoren, maar daar komt nu verandering in. Porsche biedt twee V6-motoren aan in zowel een diesel- als een benzine-uitvoering. Denk overigens niet dat de Cayenne hierdoor een slak wordt, want beide krachtbronnen bieden een meer dan voldoende prestatiepotentieel. Zo levert de 3,6-liter V6 benzine 300 pk en sjouwt de mastodont in combinatie met de standaard aanwezige handgeschakelde zesbak in 7,5 seconden naar 100 km/h. Wie er even voor gaat zitten op de Duitse Autobahn, ziet dat de snelheidsmeter pas stopt als deze 230 km/h aanwijst. Als schakelen niet de favoriete bezigheid is, heeft de fabrikant uit Zuffenhausen ook een nieuw ontwikkelde achttraps Tiptronic op de optielijst gezet. Over het sprintje naar ‘de 100’ heeft hij drie tienden van een seconde langer nodig, maar de topsnelheid is gelijk en het verbruik ligt twintig procent lager dan dat van z’n voorganger. De Cayenne 3.6 V6 heeft 9,9 liter benzine voor elke honderd kilometer nodig.

Diesel
Maar waar Porsche echt veel animo voor verwacht, is de drieliter V6 diesel. Met een vermogen van 240 pk ook zeker geen stakker, maar imposanter is z’n maximumkoppel van 550 Nm. De koper die voor deze motor opteert, krijgt standaard de achttraps Tiptronic automaat in combinatie met een start/stop-systeem. Sprinten doet hij net zo snel als de benzineversie, alleen de topsnelheid ligt met 218 km/h iets lager. Het verbruik daarentegen is – net zoals bij de benzine – ten opzichte van z’n voorganger met twintig procent gedaald en bedraagt nu een alleszins acceptabele 7,4 l/100km.

Tachtig mille
De belangrijkste zaken die onder de standaarduitrustingen vallen, zijn automatische bi-zone airconditioning, cruise control, Headlight Assistant (automatisch schakelen tussen dim- en grootlicht, naar gelang de omstandigheden) en een uitgebreid audiosysteem met touchscreen. Standaard staan beide Cayenne’s op 18-inch lichtmetaal. Op de optielijst staat onder andere Lane Change Assistant, Adaptive Cruise Control en Porsche Dynamic Light System, Porsche’s benaming voor adaptieve verlichting. Prijzen beginnen bij € 79.990,- voor de V6 benzine met handbak, voor de Tiptronic dient € 500,- extra betaald te worden. De dieselversie staat voor € 81.990,- in de prijslijst.



  

| Disclaimer