Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Praktijktest unieke veiligheidstechnologie in prototype Volvo S60


image/jpeg

 

26-10-2009 - Volvo rijdt met een vermomd prototype van de S60 door de Deense hoofdstad Kopenhagen om een geavanceerde veiligheidsinnovatie te testen. Het gaat om een systeem dat een voetganger voor de auto kan waarnemen en het voertuig afremt als de bestuurder niet tijdig reageert om een aanrijding te vermijden. Het nieuwe systeem, Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection genaamd, debuteert in 2010 gelijktijdig met de lancering van de nieuwe S60.

 

Volvo’s veiligheidsingenieurs werken al tien jaar aan de Pedestrian Detection-technologie. Het laatste hoofdstuk bestaat uit praktijkproeven in de drukke straten van Kopenhagen. “Het systeem moet rekening houden met diverse zaken, waaronder de verkeerssituatie, de wegomstandigheden en het weer. Daarom hebben we 500.000 kilometer gereden om real-life data te verzamelen. Daarnaast gebruiken we informatie van verkeerstests voor geavanceerde computersimulaties,” vertelt Thomas Broberg, senior safety advisor bij Volvo Cars.

Bescherm de onbeschermde
De nieuwe veiligheidstechnieken van de Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection vormt de volgende fase in Volvo’s inspanningen om gevaarlijke verkeerssituaties te signaleren en de bestuurder vervolgens te waarschuwen en te ondersteunen bij het vermijden van een ongeval. “Voorgaande technieken richtten zich op het vermijden van aanrijdingen met andere voertuigen. Nu zetten we een belangrijke stap met techniek die bescherming biedt aan onbeschermde weggebruikers. Bovendien hebben we de remwerking van het automatische remsysteem vergroot van 50 naar 100%. Voor zover ons bekend kan geen enkele concurrent eenzelfde vooruitgang melden,” verklaart Thomas Broberg. “Dankzij deze techniek komen we dichter bij onze lange termijnvisie om auto’s te ontwikkelen die niet botsen. Het is onze doelstelling dat in 2020 niemand in een Volvo dodelijk verongelukt of zwaar gewond raakt.”


image/jpeg


Eerst waarschuwen dan remmen
Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection maakt gebruik van een tweevoudig werkende radar, geïntegreerd in de grille van de auto, een camera achter de binnenspiegel en een centrale rekeneenheid. De radar en camera houden de weg voor de auto in de gaten. Het is de taak van de radar om objecten voor de auto te signaleren en de afstand daarvan tot de auto te bepalen. De camera stelt vast om wat voor soort objecten het gaat.
In een noodgeval wordt de bestuurder gewaarschuwd met een geluidssignaal en een knipperend licht in de head-up display (projectie op de voorruit). Om een snelle en intuïtieve reactie te verkrijgen, lijkt deze visuele waarschuwing op een remlicht dat dichterbij komt. Reageert de bestuurder niet en stelt het systeem vast dat een aanrijding zal volgen, dan worden de remmen met maximale kracht ingeschakeld. “Het remsysteem werkt alleen als de radar en de camera bevestigen dat er een object is. Dankzij geavanceerde sensortechnologie kunnen we de maximale remkracht benutten,” verklaart Thomas Broberg.

Veel aanrijdingen met voetgangers
Alleen al in de Europese hoofdsteden kwamen in 2007 1.560 mensen om in het verkeer. Daarvan is 43% voetganger. De snelheid van het voertuig is van grote invloed op de kans dat een voetganger overlijdt als gevolg van de aanrijding. Bij een snelheid van 50 km/h is de kans op een dodelijke afloop 85% hoger dan bij een snelheid van 25 km/h. “Het doel van de nieuwe technologie is aanrijdingen met voetgangers te voorkomen bij snelheden onder de 25 km/h. Rijdt de auto sneller, dan moet het systeem de snelheid tijdens de botsing zoveel mogelijk verlagen. In de meeste situaties kunnen we de klap van de aanrijding met 75% verminderen. Gezien het grote aantal ongevallen met voetgangers maakt het al een enorm verschil als het systeem erin slaagt de kans op een dodelijke afloop met 20% te verlagen. In specifieke situaties kunnen we de kans op een dodelijke afloop zelfs met wel 85% verkleinen,” besluit Thomas Broberg.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer