Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe Fiat Punto Evo maakt debuut op IAA Frankfurt


image/jpeg

 

Net als zijn voorganger - de Grande Punto - zet de compacte middenklasser een nieuwe standaard als het gaat om innovatie, veiligheid en style. De naam Evo geeft aan dat de auto de evolutie is van de Grande Punto en dat hij voldoet aan de hoogste eisen qua technologie en rijplezier.

 

Het nieuwe in- en exterieur van de Fiat Punto Evo is ontworpen door Fiat’s eigen design centrum ‘Centro Stile’. De naam Evo geeft aan dat de auto de evolutie is van de Grande Punto en dat hij voldoet aan de hoogste eisen qua technologie en rijplezier, dit met respect voor het milieu. Het eerste bewijs hiervan is een brede keus uit Euro5 motoren, waaronder een tweede generatie 1.3 MultiJet diesel- en een 1.4 benzinemotor met de revolutionaire MultiAir technologie. Dit systeem is ontwikkeld door Fiat Powertrain Technologies en wordt beschikbaar op alle Fiat Group motoren. Om het meest complete ecologische motorenaanbod in zijn segment te garanderen, wordt de Punto Evo ook beschikbaar met een ‘bi-fuel’ aardgas-benzinemotor. Om de uitstoot te verlagen, is eveneens het Start&Stop-systeem verkrijgbaar. Het Start&Stop-systeem is standaard op alle Euro5 benzine- en dieselmotoren. Met zeven airbags, waaronder standaard een knie-airbag voor de bestuurder, zet de Punto Evo ook qua veiligheid een nieuwe standaard. Andere veiligheidssystemen zijn Hill-Holder, adaptive ‘cornering’ mistlampen voor, ABS, EBD (Electronic Brake force Distribution) en ESP (Elektronisch StabiliteitsProgramma). Op de Punto Evo intruduceert Fiat ook het nieuwe ‘Blue&Me-TomTom-systeem’. Dit draagbare satelliet navigatiesysteem laat de bestuurder telefoon, navigatie en informatiefuncties bedienen via een kleuren.

 

Technische innovatie.
De Fiat Punto Evo onderstreept zijn technologische kunnen ten eerste door een brede keus uit Euro5 motoren waaronder tweede generatie MultiJet dieselblokken èn benzinemotoren die zijn uitgerust met het revolutionaire MultiAir systeem. Het door FPT -Fiat Powertrain Technologies- ontwikkelde en gepatenteerde MultiAir systeem komt geleidelijk beschikbaar op alle Fiat Group auto's. Het hart van het MultiAir systeem is een nieuw elektrohydraulischklepmanagementsysteem dat brandstofverbruik vermindert door lucht gecontroleerd en direct via de inlaatkleppen te sturen, zonder gebruik te maken van een gasklep. MultiAir verlaagt emissies (dankzij verbeterde verbrandingscontrole) en verhoogt zowel koppel als vermogen.

Dezelfde verhoogde prestaties zijn ook bereikt op de tweede generatie MultiJet dieselmotoren. Deze beschikken over nieuwe common rail injectoren die dankzij een gebalanceerde hydraulische servoklep de hoeveelheid ingespoten brandstof in de ontbrandingskamer met verbeterde precisie en in snellere en flexibelere opeenvolgingen dan voorheen kunnen inspuiten. Het motorenaanbod op de Punto Evo is de compleetste en meest ecologische in zijn segment. Beschikbaar zijn naast benzine- en diesel- ook een LPG- en een aardgasvariant. De nieuwe Fiat Punto Evo biedt de nieuwste versie van het Blue&Me systeem. “Blue&Me-TomTom” is een volledig geïntegreerd infotainmentsysteem en laat de bestuurder telefoon, navigatie en informatiefuncties bedienen via een kleuren ‘touch screen’. “Blue&Me-TomTom” is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen Fiat Group Automobiles en TomTom, Europees marktleider in draagbare navigatiesystemen. Het nieuwe systeem behelst eveneens ‘Eco:Drive Info’. Dit geeft persoonlijke en ‘real time’ informatie aan de bestuurder hoe deze zijn rijstijl moet aanpassen om uitstoot en brandstofverbruik te verminderen.

 

image/jpeg

 

Respect voor het milieu

Bij Fiat betekent innovatie tevens respect voor het milieu. Het milieu is één van de belangrijkste aspecten voor productontwikkeling en zorgt ervoor dat het Fiat modellengamma het groenste van Europa is. De Punto Evo is daar geen uitzondering op. De nieuwe MultiAir motoren zijn daar het bewijs van. Vergeleken bij de conventionele benzinemotoren met dezelfde inhoud zorgt de MultiAir motor voor meer vermogen (tot 10%) en trekkracht (tot 15%), terwijl het benzineverbruik aanzienlijk minder is (tot 10%), de CO2-uitstoot lager is (tot 10%) met minder partikels (tot 40%) en minder NOx (tot 60%).

Op dezelfde manier biedt de tweede generatie MultiJet dieselmotoren een meer accurate verbranding met voordelen op het gebied van verbruik, emissie en drivability. Dit wordt bereikt door middel van een ‘common rail injector’ die de brandstofinspuiting in de verbrandingskamer regelt en zorgt voor een verbetering van het brandstofverbruik en CO2-emissies èn NOx-uitstoot vermindert tot wel 30%. Ook met het op op een lager verbruik en lagere emissies, biedt de Punto Evo Start&Stop, het systeem dat de motor automatisch uitschakelt bij stilstand en de motor weer voor je start bij vertrek (bijvoorbeeld bij stoplichten). Start&Stop wordt standaard geleverd op alle Euro 5 benzine- en dieselmotoren.
De motor op aardgas is niet alleen de meest ecologische bi-fuel motor in het B-segment (CO2-uitstoot van slechts 115 g/km), maar ook de goedkoopste met ‘running costs’ van minder dan 4 Euro per 100 km. In Italië profiteren de aardgasmotoren van de hoogste subsidie van de staat: 5000 Euro in combinatie met de slooppremie.
De jarenlange ervaring van Fiat op het gebied van alternatieve brandstoffen werd gebruikt voor de ontwikkeling van de LPG-versie van de Punto Evo, daarmee inspringend op de enorme groei in dit marktsegment. De actieradius van 1500 km (buitenweg) van de Punto Evo LPG is een absoluut record, met running costs die 50% lager zijn dan die van de benzine-equivalent.


Veiligheid
De Fiat Punto Evo is ontworpen en gebouwd om het hoogste niveau op veiligheidsgebied te bereiken. Het model beschikt over een groot aantal veiligheidssystemen (standaard of optioneel afhankelijk van de uitvoering en markt) te beginnen met de passieve veiligheid: 2 airbags voor, 2 zijairbags voor, 2 raamairbags en een knie-airbag voor de bestuurder. De Punto Evo is een van de weinige auto’s in zijn segment met een standaard knie-airbag op alle versies.
De Punto Evo is ook één van de weinige auto’s in zijn segment met adaptieve ‘cornering’ mistlampen, die afhankelijk van de stuuruitslag en rijsnelheid automatisch aangaan. De nieuwe Punto Evo garandeert bovendien een betrouwbare wegligging dankzij de ‘elektronische dynamic controle systemen’ voor remmen en sturen. Het ABS-systeem omvat EBD (Electronic Brake force Distribution), ESP (Electronic Stability Program) en een hillholder.

Het nieuwe in- en exterieur van de Fiat Punto Evo is ontworpen door Fiat’s eigen design centrum ‘Centro Stile’. Het interieur in het bijzonder is compleet gerestyled een straalt meer dan ooit Italiaanse klasse uit. Het resultaat is een lichte en elegante cabine met een compleet vernieuwd dashboard, stoelen, opbergvakken en instrumentarium.
Aan de buitenkant zijn zowel de voor- als achterkant grondig onder handen zijn genomen, getuige de aantrekkelijke lijnen van de nieuwe bumpers en de innovatieve en originele voor- en achterlichten. De auto is 3 centimeter langer geworden (406 cm), waarmee het comfort voor bestuurder en passagiers gegarandeerd zijn. De overige buitenafmetingen bleven gehandhaafd met een breedte van 169 cm, een hoogte van 149 cm en een wielbasis van 251 cm.

image/jpeg

 


  

| Disclaimer