Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Roadtrippen door Europa met een elektrische auto


image/jpeg
Een elektrische roadtrip door Europa maken, kan dat? Hoe staat het met het laadfaciliteiten binnen Europa? En is de angst voor een beperkte actieradius terecht? Zes studenten uit Eindhoven namen uit eigen initiatief de proef op de som. In een Kia Soul EV maakten zij een roadtrip van drie weken door Europa. Tijdens de trip van ongeveer 4500 km deden zij tien verschillende landen aan. Hun conclusie: elektrisch rijden begint volwassen te worden.

Een elektrische roadtrip door Europa maken, kan dat? Hoe staat het met het laadfaciliteiten binnen Europa? En is de angst voor een beperkte actieradius terecht? Zes studenten uit Eindhoven namen uit eigen initiatief de proef op de som. In een Kia Soul EV maakten zij een roadtrip van drie weken door Europa. Tijdens de trip van ongeveer 4500 km deden zij tien verschillende landen aan. Hun conclusie: elektrisch rijden begint volwassen te worden.
De zes studenten: Wouter, Joch, Rachel, Gijs, Yannick en Daphne benaderden diverse auto-importeurs met een leuke wervingsvideo. Kia Motors Nederland wilde de uitdaging samen met de studenten aangaan.. “Bij Kia werken wij continue aan innovatie. Wij hebben veel vertrouwen in onze alternatieve aandrijvingen en hadden dan ook het volste vertrouwen in dit leuke initiatief ”, aldus Léan Verstoep, Managing Director van Kia Motors Nederland.

Zo kregen de vijf Eindhovense TU/e-studenten (Industrial Design) en een Fontys-student een elektrische Soul EV (die geschikt is voor snelladen en met slimme bespaartechniek tot wel 200 km kan rijden op één acculading) en een hippe Kia Picanto (als begeleidingsauto) mee.


Wég met de ‘actieradius-angst’

Het idee van het maken van een elektrische roadtrip ontstond in de collegezaal. Gijs en Yannick: “ Als Industrial Design studenten zien wij dat mensen vaak terughoudend reageren op nieuwe technologie. Op het gebied van elektrisch rijden zagen wij in onze omgeving dat mensen bang zijn dat zij met een lege accu langs de weg komen te staan en durven de nieuwe techniek daarom nog niet te omarmen. Die actieradius-angst wilden wij trotseren”.

image/jpeg

image/jpeg

Elektrisch door tien landen

Met de elektrische Soul EV trokken de zes studenten in drie weken tijd van Nederland via België en Luxemburg naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Monaco, Frankrijk en Spanje en weer terug naar Nederland. Onderweg kampeerde de studenten op verschillende prachtige locaties en diende de Soul EV als multifunctionele vakantieauto. Door het praktische ontwerp van de auto was er veel ruimte om alle kampeerspullen op te bergen. “Wij hadden van alles mee; van tenten en  slaapzakken, tot aan volgepakte tassen en zelfs een picknicktafel”, vertelt Yannick.

De auto voelde zich vooral in het berggeweld van de Alpen enorm thuis. Daphne: “In de Alpen is de Soul EV helemaal op zijn plek. Geruisloos zigzag je de berg op en naar beneden laadt de accu automatisch op met regeneratief remmen. Het was verbazingwekkend om te zien dat ons bereik zelfs na een steile afdaling met maar liefst 30 kilometer was toegenomen, waanzinnig gewoon”.

image/jpeg

Uitstekende laadfaciliteiten in Europa

Gijs: “Zelfs met onze optimistische instelling bleek het netwerk van laadpalen in Europa al goed voor elkaar. Het regelen van de campings bleek vaak meer werk dan het vinden van snellaadpunten. Vooral de app ‘ChargeMap’ werkt heel goed. De community van gebruikers die er aan verbonden zijn houdt het netwerk up-to-date en samen met het uitstekende navigatiesysteem ben je op die manier al vrij flexibel in het kiezen van je route”.

“Grote ketens en supermarkten (zoals Ikea en Auchan), maar ook autodealers en lokale gemeentes hebben inmiddels in de verschillende landen een goed netwerk van snelladers op praktische locaties gecreëerd, die in veel gevallen ook nog eens gratis zijn. Laden langs de doorgaande wegen in Europa is zo geen enkel probleem, maar ook in een afgelegen dorpje in Frankrijk, op de terugweg vanuit Parijs, stonden zomaar twee snellaadpunten.”

Nauwelijks kosten
Uiteindelijk bleek 85% van de laadpunten (vooral in Frankrijk) gratis en heeft de reis van bijna 4500 kilometer slechts enkele tientjes gekost. “Het laden in Monaco was een prachtig voorbeeld van de voordelen van elektrisch rijden. Waar de Soul EV direct een laadpunt en daarmee een gratis parkeerplaats vond aan de boulevard, mochten wij voor de Picanto op zoek naar de laatste vrije plek op 30 minuten lopen in een betaalde parkeergarage”, aldus het Electric Roadmovie Team.

“Wij zijn thuisgekomen met heel veel mooie ervaringen en kunnen met zekerheid stellen dat de actieradius van de Kia Soul EV en de dekking (van laadfaciliteiten) in Europa nu al ruim voldoende is voor een vakantie met een elektrische auto. Wij kunnen zo’n elektrische reis aan iedereen aanbevelen. Vooral door het ‘stille’ rijden, het gemak van opladen en de onverwachte leuke locaties waar je tijdens zo’n reis terechtkomt. Bovendien worden elektrische vakanties met een verdere standaardisatie van laadpunten en betaalmethodes het in de toekomst alleen maar makkelijker en toegankelijker”.

Electric Roadmovie
Onderweg deelden het team hun ervaringen op Tumblr, Instagram en via electricroadmovie.com. Tot groot plezier van een groeiend legertje volgers dat dagelijks meeleefde met hun avontuurlijke rondreis. Het eindproduct van de roadtrip bestaat uit de Electric Roadmovie: een vrolijke video met het verhaal van de roadtrip en een compleet reisverslag waarbij de studenten alle bevindingen in kaart brengen. Zo hopen zij een nieuwe kijk te bieden op elektrisch rijden.

Video: https://vimeo.com/140863857
  

| Disclaimer