Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Saab viert onafhankelijkheid met 9-3 Independence Edition


 

01-03-2011 - Zoals Zweden in 1523 onafhankelijk werd van Noorwegen en Denemarken, werd Saab Automobile AB in 2010 onafhankelijk van General Motors. Al is het natuurlijk maar de vraag of de autofabrikanten het net als het moederland 487 jaar gaan volhouden. Saab viert het eerste jaar van zijn onafhankelijkheid met de lancering van een gelimiteerde, genummerde editie: de Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition.

De Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition is gebaseerd op de Griffin Aero. Slechts 366 exemplaren worden geproduceerd, één voor elke dag van het eerste jaar en één extra voor de start van het tweede jaar. Saab Nederland heeft van deze exclusieve uitvoering een handvol exemplaren weten te bemachtigen. De Independence Edition is voorzien van een uniek Amber Orange metaalkleur en draagt het oplagenummer op de achterzijruiten. De auto wordt verder uitgerust met vijfspaaks, 18-inch aluminium wielen met een glanzende chroom/zwarte afwerking, oranje bies op beige lederen sportstoelen en handschoenenkastje, lederen afwerking met delen van koolstofvezel voor het instrumentenpaneel, de handrem, de versnellingspook en de deurklinken, welkomstboodschap voor de bestuurder in het instrumentendisplay, een unieke turbodrukmeter, lederen sportstuur met oranje stiksels en matten met grijze stroken. Voor de aandrijving zorgt een 220 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor met directe injectie en variabele kleppentiming. Deze viercilinder is gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. De Independence Edition gaat in Nederland 63.350 kosten en is leverbaar vanaf eind april. De auto zal op de AutoRAI voor het eerst in Nederland te zien zijn.

 

Griffin

Tevens draagt de Saab 9-3-serie voortaan de toevoeging Griffin om aan te geven dat er zowel motorisch als qua styling een paar dingetjes aangepast zijn. Als vervanger van de huidige Sport Sedan, Sport-Estate, Cabriolet en 9-3X onderscheidt het 9-3 Griffin-gamma zich qua uiterlijk door een nieuwe voorbumper, de kenmerkende blauwgroene verlichting in ijsblokdesign en een Griffin-badge op de voorste stootstrips. Ook het instrumentenpaneel, het interieur en de stoelbekleding zijn vernieuwd. Onder de motorkap genereren nieuwe 2,0-liter benzinemotoren met 163 en 220 pk. Deze krachtbronnen zijn voorzien van directe injectie, variabele kleptiming en een twin scroll turbo. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot werden verlaagd met gemiddeld vier procent over het volledige Griffin-gamma. Deze nieuwe motoren vullen op een mooie manier het huidige aanbod aan van 1.9 TTiD dieselmotoren met 130/160/180 pk. Ook de diesels zijn competitief, terwijl de CO2-uitstoot slechts 119 g/km bedraagt. De 9-3 Sport Sedan met 180 pk is de beste in zijn segment als het gaat om CO2-uitstoot per pk. Een verdere verbetering voor de 9-3 Sport-Estate levert voortaan een opmerkelijk lage uitstoot van 119 g/km. Een handgeschakelde zesbak is standaard voor alle motoren en beide benzinemotoren zijn tevens in de BioPower-variant leverbaar. De Griffin-reeks is leverbaar vanaf begin mei. Prijzen en uitvoeringen zijn nog niet bekend.

 

 

 


  

| Disclaimer