Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

IAA beursnieuws: Wereldpremi?re Saab 9-5


image/jpeg

 

De 63ste Internationale Automobil-Ausstellung in Frankfurt stond voor Saab volledig in het teken van de 9-5. De volledig nieuwe 9-5 beleefde namelijk zijn werelddebuut én hij markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Saab.

Dat Saab het met de nieuwe 9-5 heeft gemunt op het premiumsegment, blijkt uit diverse geavanceerde technieken, het ranke ontwerp en de hoge mate van luxe. De vormgeving is op de eerste plaats onmiskenbaar Saab, maar hij is stoerder en expressiever dan voorheen. Daarbij komt ook duidelijk naar voren dat het ontwerp is gericht op de toekomst, met visuele details afkomstig van de Aero X Concept en uit de vliegtuigindustrie. Zo is het front voorzien van een diepliggende grille, oogt de raampartij als de cockpit van een straaljager en is de carrosserie voorzien van gladde oppervlakken. In vergelijking met zijn voorganger is de been- en schouderruimte in de nieuwe 9-5 toegenomen, zowel voorin als achterin. De op de bestuurder gerichte cockpit is typisch Saab, maar de uitvoering is geheel nieuw. Opvallend is de diep verzonken snelheidsmeter, die doet denken aan die van een vliegtuig.


Uitsluitend turbomotoren
Saab heeft inmiddels al 30 jaar ervaring met turbomotoren en dat komt ook hier weer tot uiting. Alle beschikbare motoren voor de nieuwe 9-5 zijn namelijk voorzien van een turbo. Vanaf de introductie bestaat het gamma uit een 2,0-liter turbomotor, goed voor een vermogen van 220 pk. De topper is een 2,8-liter V6 turbo, goed voor 300 pk en 400 Nm aan trekkracht. Een kleinere 1,6-liter turbo met een vermogen van 180 pk volgt kort na de introductie, net als een 2.0T BioPower, die geschikt is voor bio-ethanol E85. Dieselen kan met de 2.0 TiD met 160 pk en 350 Nm. Alle motoren zijn overigens gekoppeld aan een transmissie met zes versnellingen. Bij een auto met uitsluitend turbomotoren hoort natuurlijk een sportief onderstel. Dat dachten ze bij Saab ook en derhalve is het actieve XWD-vierwielsysteem leverbaar op de 2.0T en 2.0T BioPower. De 2.8T wordt altijd in combinatie met XWD geleverd. Met ‘Saab DriveSense’, wat voor het complete gamma is te leveren, kan bovendien de afstelling van het onderstel naar wens worden aangepast.

 

image/jpeg

 

Hightech en luxe
De nieuwe Saab 9-5 laat zich bovendien kenmerken door diverse geavanceerde voorzieningen, zoals een head-up display, adaptieve bi-xenonverlichting en adaptieve cruise control. Ook zaken als het adaptieve Saab DriveSense-onderstel, een in drie zones verdeelde airconditioning en de actieve vierwielaandrijving met een elektronisch gestuurd sperdifferentieel achter zijn hier voorbeelden van. Het infotainmentsysteem in de 9-5 omvat een Harman/Kardon-audiosysteem en een navigatiesysteem inclusief harddisk. Het navigatiesysteem is te bedienen via het 8-inch touchscreen en de harddisk voor het opslaan van kaarten heeft tevens 10 GB extra opslagcapaciteit voor muziekbestanden. In de middenconsole zijn een USB-aansluiting, een AUX-ingang en een 12-voltaansluiting verwerkt. De Saab 9-5 kent drie uitvoeringen (Linear, Vector en Aero) en betekent het begin van een nieuw tijdperk voor Saab. Door de combinatie van een opvallend design en geavanceerde techniek vormt de nieuwe Saab 9-5 een fris alternatief in het premium sedansegment. De verkoop start in de loop van volgend jaar.

image/jpeg


  

| Disclaimer