Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Sportief dieselen met de Seat Ibiza 2.0 TDI FR


image/jpeg

 

09-02-2010 - Seat heeft het motorenaanbod van de Ibiza FR uitgebreid met een 143 pk sterke 2.0 TDI. Met deze motor is de Ibiza FR meteen de krachtigste en schoonste diesel in zijn klasse.

 

Met de lancering van de Ibiza 2.0 TDI FR wordt de nieuwe 2.0 TDI common-rail turbodiesel voor het eerst binnen de Volkswagen Groep in combinatie met dit platform toegepast. Deze nieuwe dieselkrachtbron in de Ibiza FR kenmerkt zich naast zijn vermogen tevens door een lage brandstofconsumptie en respect voor het milieu. Met een gemiddeld verbruik van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km voldoet de Ibiza 2.0 TDI FR geheel aan de EU5-regelgeving.

Met een maximumkoppel van 320 Nm, een topsnelheid van 210 km/h, een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 8,2 seconden presteert deze FR naar behoren. Net als de benzine-uitvoering is de Seat Ibiza 2.0 TDI FR leverbaar als drie- en vijfdeurs. Beide beschikken over optische details waarmee ze zich duidelijk onderscheiden van de overige modellen in de Ibiza-serie. De FR heeft afwijkende bumpers, een honingraatgrille met een verchroomde omlijsting, zilverkleurige buitenspiegels, opvallende 17-inch velgen en een uit het midden geplaatste, dubbele uitlaatpijp. Het interieur versterkt de sportieve uitstraling met zwarte accenten op diverse onderdelen van het dashboard. Andere elementen die hier aan bijdragen zijn het speciale instrumentarium waarin het FR-embleem is verwerkt en een sportief ontwerp voor het stuurwiel. Ook het design van de stoelen benadrukt het unieke karakter van de auto, met contouren en bekleding die afwijken van de overige modellen, evenals het FR-embleem op de rugleuning van de voorstoelen.

De dynamische prestaties en ondersteltechnologie van de Ibiza 2.0 TDI FR zijn grotendeels gelijk aan die van de 1.4 TSI FR benzineversie. De enige verschillen zijn gerelateerd aan de aangepaste gewichtsverdeling, vanwege de grotere afmetingen en het hogere gewicht van de dieselmotor. Ten opzichte van de reguliere Ibiza-varianten heeft Seat meer sportieve settings toegepast voor de belangrijkste elektronische rijhulpen: ABS, ESP en traction control. Verder is de Ibiza FR uitgerust met een groter remsysteem, dat gebruikmaakt van 288 mm geventileerde remschijven vóór en 232 mm remschijven achter. Wat ook een grote invloed heeft op de dynamische rijeigenschappen, is het elektronische XDS-sperdifferentieel, dat standaard op de Ibiza FR wordt geleverd. Dit systeem vergroot de grip en bochtenprestaties van de auto aanzienlijk.

De Seat Ibiza 2.0 TDI FR arriveert medio maart in Nederland, maar is nu al te bestellen bij de Seat-dealer. Net als de benzineversie is de TDI-variant van de Ibiza FR overigens ook leverbaar als Bocanegra. De prijslijst begint bij € 24.495,-.


image/jpeg


  

| Disclaimer