Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

En hier is de derde: de SEAT Mii


 

21-10-2011 - Nu we de nieuwe Volkswagen up! en Skoda Citigo uitgebreid hebben behandeld, kunnen we de SEAT Mii natuurlijk niet overslaan. De kleine Spanjaard is de laatste van de drieling die door moeder Volkswagen op de wereld is gebracht.

 

De Mii is een welkome nieuweling in het gamma van SEAT. Hij mag worden gezien als de spirituele opvolger van de SEAT Arosa die in 2004 uit het gamma werd geschrapt en gedurende zijn loopbaan erg succesvol was. Net als de Arosa, toen het tweelingbroertje van de Volkswagen Lupo, heeft de Mii een eigen identiteit doordat de voor- en achterzijde geheel in SEAT-stijl zijn vormgegeven. Hetzelfde geldt voor enkele interieurdetails. Voor wie de afmetingen nog niet bekend zijn: de Mii is 3,56 meter lang en 1,64 meter breed en dus perfect voor in het drukke stadsverkeer. Ondanks het compacte formaat zorgt het doordachte ontwerp er toch voor dat hij plaats biedt aan vier volwassenen en met 251 liter beschikt over de grootste bagageruimte in deze klasse.

Driepitter
Voor de aandrijving kan worden gekozen voor een compleet nieuwe 1,0-liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 60 of 75 pk. Samen met het kentekengewicht van slechts 854 kilo staat de Mii garant voor een lichtvoetig en dynamisch rijgedrag, terwijl de topsnelheid van zo’n 170 km/h laat zien dat hij zich niet laat beteugelen door de stadsgrenzen. De twee benzinemotoren verbruiken respectievelijk 4,5 en 4,7 l/100 km, maar voor een échte zuinigheidskampioen is de Ecomotive-versie aan te raden. Dankzij een start/stop-systeem, energieterugwinning en andere brandstofbesparende maatregelen verbruikt deze slechts 4,2 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-emissie van 97 g/km. In een later stadium verschijnt ook een aardgas-versie die het zelfs tot 86 g/km schopt. 

Opties
Met drie uitrustingsniveaus en een breed uiteenlopende reeks opties en accessoires kan de Mii geheel naar eigen smaak worden aangepast. Zo zijn er twee aantrekkelijke pakketten met onder andere lichtmetalen wielen, mistlampen en aangepaste interieurmogelijkheden. Tevens behoort het SEAT Portable System tot de mogelijkheden. Dit is een uitneembaar navigatie- en multimediasysteem dat perfect in de elektronica van de auto is geïntegreerd en tevens als boordcomputer fungeert. Om de veiligheid te vergroten is er ook nog het optionele City Safety Assist dat tot 30 km/h de bestuurder waarschuwt voor een dreigend ongeval. De SEAT Mii arriveert rond de lente van 2012 in Nederland en is dan leverbaar als drie- en vijfdeurs en met of zonder automatische transmissie. Voor welke versie er ook wordt gekozen, particulieren zijn vrijgesteld van BPM- en wegenbelasting en zakelijke rijders profiteren van 14% bijtelling.

 

 

 

 

 

 


  

| Disclaimer