Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuw - Skoda Yeti


image/jpeg

 

Skoda zette onlangs zijn eerste schreden op SUV-gebied, wat resulteerde in de productie van de Yeti. Zijn naam doet vermoeden dat het hier gaat om een beestachtige auto die zich door niets laat afschrikken. Zijn stoere uiterlijk doet vermoeden dat hij, in tegenstelling tot zijn mythologische naamsgenoot, niet mensenschuw is.

 

De Skoda Yeti is een opvallende nieuwkomer, die met zijn beschaafde afmetingen, in vergelijking met zijn concurrenten in het segment, niet direct monsterlijk overkomt. Hij is namelijk 4,22 meter lang, 1,79 meter breed en 1,69 meter hoog. Wel staat hij hoog op z’n poten en laat hij grote sporen achter. Bovendien weet hij ruim voldoende aan binnenruimte te bieden, die ook nog eens flexibel is in te delen. Die flexibiliteit komt mede tot stand door de Varioflex achterbank die zowel in de lengte- als de diepterichting verschuifbaar is en ook in meerdere delen neergeklapt of uitgenomen kan worden. Hiermee kan de inhoud van de kofferbak variëren tussen 322 en 1.760 liter. Het moge duidelijk zijn dat de Yeti veel bagage kan verslinden.

 

Ruig genoeg?
Skoda laat weten dat de Yeti garant staat voor goede rijkwaliteiten en dat hij –hoe kon het ook anders? – zich ook prima thuisvoelt op ruig terrein. Daartoe zal de SUV van Skoda verkrijgbaar worden met twee- of vierwielaandrijving, waarbij laatstgenoemde uitgerust is met een offroad-knop die ingeschakeld kan worden bij rijden op ruiger terrein. Met het inschakelen van deze knop wordt het ASR aangepast, waardoor er meer slip mogelijk is voordat het systeem ingrijpt. Daarnaast wordt ook de Downhill-assistant actief, zodat de Yeti gecontroleerd van een heuvel af kan rijden.


Sterke inborst
Op motorisch gebied is er keuze uit een reeks zuinige motoren, want de Yeti is geen brandstofslurper. Aan de basis staat de 1.2 TSI benzinemotor, die beschikt over 105 pk en alleen verkrijgbaar is met voorwielaandrijving. Bovendien is het de enige motor die gecombineerd kan worden met een zeventraps DSG-automaat. Meer kracht komt er uit de 1.8 TSI met standaard vierwielaandrijving, die goed is voor 160 pk. Tot slot zijn er drie dieselversies van de 2.0 commonrail TDI, die natuurlijk allemaal voorzien zijn van een roetfilter. De basisdiesel levert 110 pk en kan desgewenst gekoppeld worden aan vierwielaandrijving. De laatste twee diesels komen alleen als 4x4 en beschikken over 140 en 170 pk. Vanaf oktober zal de nieuwe Skoda Yeti zich in ons land laten spotten en kunt u ontdekken hoe monsterlijk hij werkelijk is.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer