Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volvo Cars Safety Centre bestaat tien jaar


 

06-05-2010 - Volvo Cars’ Safety Center in het Zweedse Torslanda bestaat tien jaar. De circa 3.000 botsproeven die men in het Center uitvoerde, dragen ook vandaag de dag bij aan de veiligheid van Volvorijders in het verkeer.

 

“We kunnen de meest in de praktijk voorkomende verkeersincidenten en ongevallen nabootsen. Door die tests te analyseren en vervolgens nieuwe veiligheidstechnieken te testen in het veiligheidscentrum, kunnen we het veiligheidsniveau van onze auto’s verbeteren,” zegt Thomas Broberg, senior safety advisor bij Volvo Cars. Begin 2000 opende de Zweedse koning Carl Gustaf XVI het nieuwe veiligheidscentrum. Toentertijd één van de vooruitstrevendste binnen de auto-industrie. Die positie heeft het gedurende de afgelopen jaren behouden dankzij het constant vernieuwen van apparatuur en testmethoden. Een set digitale hogesnelheidscamera’s die elk 200.000 beelden per seconde kunnen maken, vormt het nieuwste technologische wapenfeit. “De nieuwe camera’s bieden ons tot in detail beelden van wat er gebeurt tijdens een aanrijding. Bovendien hebben we enkele minicamera’s binnen in de auto’s gemonteerd. Zo krijgen we een beeld van wat er met diverse belangrijke elementen in de auto gebeurt bij een aanrijding,” legt Broberg uit.

 

Beweegbare testbanen
Het veiligheidscentrum heeft een vaste en een beweegbare testbaan. De beweegbare testbaan is in een hoek tot 90 graden te plaatsen. Zo zijn niet alleen frontale aanrijdingen na te bootsen, maar ook aanrijdingen van achteren, van opzij en botsingen tussen twee rijdende auto’s vanuit verschillende hoeken en bij diverse snelheden. Ook kan men hiermee het vermijden en het verminderen van de impact van een aanrijding testen. Het centrum kan momenteel vierhonderd nagenoeg levensechte botsproeven per jaar uitvoeren. De twee testbanen kruisen elkaar boven een zes meter diepe kuil, die overspannen is met plexiglas. Daardoor is het mogelijk crashtests ook van onderaf te filmen.

Tegenovergestelde richting
De crashtests kunnen op beide banen in de tegenovergestelde richting worden uitgevoerd. Aan één kant van de vaste testbaan bevindt zich een betonplaat die gebruikt wordt voor diverse proeven, zoals kanteltests. Aan de andere kant van de beweegbare testbaan maakt het omringende landschap deel uit van het veiligheidscentrum. Daar worden botsproeven uitgevoerd met voorwerpen uit de verkeersomgeving. Het botsblok in het veiligheidscentrum weegt 850 ton. Het wordt verplaatst met behulp van luchtkussens. Bovendien zijn er ongeveer twintig andere botsproefobjecten voorhanden die voldoen aan Volvo Cars’ strenge testbeleid en verschillende officiële testvereisten.

Beste onderzoek
De Volvo S60 is een waardige vertegenwoordiger van het beste veiligheidsonderzoek ter wereld dat geleid wordt door de mensen van Volvo Cars en het veiligheidscentrum. “Ten opzichte van Volvo’s uit de jaren zeventig is het risico om in een van onze nieuwste modellen betrokken te raken bij een verkeersongeval of daardoor gewond te raken meer dan gehalveerd. We nemen constant stappen om ons doel na te streven. Dat is dat er in 2020 niemand meer mag overlijden of ernstige verwondingen mag oplopen in een nieuwe Volvo. Het veiligheidscentrum is een onmisbaar onderdeel in het bereiken van dat doel,” aldus Thomas Broberg.


  

| Disclaimer