Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

IAA beursnieuws: Wereldpremi?re Toyota Auris HSD Full Hybrid


image/jpeg

 

Met de Auris HSD Full Hybrid Concept presenteerde Toyota de eerste conventionele, Europese Full Hybrid in het C-segment. Het studiemodel, dat een duidelijke verwantschap heeft met de productieversie die in de tweede helft van 2010 op de markt verschijnt, moet Full Hybrid-technologie nog laagdrempeliger maken voor het grote publiek.

 

Met de Toyota Auris HSD Full Hybrid laat de Japanse grootmacht zien dat er wordt gestreefd naar het drastisch beperken van de belasting van het milieu. Met deze in het voor Europa zo belangrijke C-segment gepositioneerde Auris Hybrid, zet Toyota bovendien een grote stap om binnen afzienbare tijd elk Europees model ook als Full Hybrid te leveren. Met de introductie van de Auris Hybrid, die naast de reguliere benzine- en dieselvarianten zal worden geleverd, wil Toyota een nog groter publiek kennis laten maken met de Full Hybrid technologie. De Toyota Prius heeft bij veel mensen de techniek en de voordelen ten aanzien van het brandstofverbruik inmiddels bekend gemaakt. Met de komst van een Auris Hybrid wordt die techniek dus toegankelijker gemaakt voor een nog grotere groep consumenten.

Verbeterde aërodynamica
Qua uiterlijk is de Auris Hybrid Concept zeer vergelijkbaar met de ‘normale’ Auris. De hybride-versie is slechts op enkele punten licht gewijzigd, onder meer om de aërodynamische eigenschappen te verbeteren. Zo heeft de neus een optimale stroomlijn, zijn de hoeken van de voor- en achterbumper vlak afgewerkt en is de rijhoogte met 20 mm verlaagd. Tevens werd onder de achterbumper een diffuser aangebracht en staat hij op speciaal ontworpen 18-inch velgen, die eveneens bijdragen aan het terugdringen van de luchtweerstand. Deze aanpassingen hebben geleid tot een cw-waarde van 0,28. Diverse hybride-badges maken deze Auris herkenbaar als lid van de hybridefamilie. Het interieur valt op door de stoelen en de bovenzijde van het dashboard die met blauw leder zijn afgewerkt en de middenconsole die net als de carrosserie in een parelmoerwitte lak is uitgevoerd. Verder is het instrumentarium voorzien van blauwe verlichting en zorgt het nieuwe, halfronde stuurwiel voor een verbeterde instap en meer beenruimte voor de bestuurder. Om het comfort te verhogen is veel aandacht besteed om het geluidsniveau te reduceren. Zo is de Auris Hybrid voorzien van een extra dikke, akoestisch gelaagde voorruit.

Prius als donor
De Toyota Auris Full Hybrid Concept is voorzien van dezelfde aandrijflijn als de Prius – een 1.8 VVT-i benzinemotor in combinatie met twee elektromotoren. Hiermee accelereert hij van 0-100 km/h in ongeveer tien seconden, terwijl de CO2-uitstoot onder de 100 g/km blijft steken. Dit resulteert vervolgens weer in een vrijstelling van BPM en 14% bijtelling voor de zakelijke rijder. Evenals de Prius beschikt ook de Auris Hybrid over een EV-, een ECO- en een PWR-mode, waarmee de status van de aandrijflijn kan worden gewijzigd om het geringe brandstofverbruik te bevorderen of om juist meer vermogen te vragen. In tegenstelling tot de Prius, is het volledige dak van deze Auris voorzien van zonnepanelen. In hoeverre dat bij het daadwerkelijke productiemodel het geval zal zijn, is nog even afwachten. Volgens de planning staat hij vanaf de tweede helft van 2010 bij de dealers.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer