Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Toyota is het niet eens met Milieu Centraal


image/jpeg

 

28-10-2009 - Milieu Centraal heeft berekend dat bij leasegebruik de schoonste diesel fractioneel minder CO2 uitstoot dan de schoonste hybride auto; de Toyota Prius. Toyota claimt dat die berekening stoelt op aanvechtbare aannames en ondeugdelijke cijfers. Daarbij komt dat diesels (veel) meer fijnstof en stikstofdioxide produceren en dus nooit ‘schoner’ kunnen worden genoemd.

 

Dat de Full Hybrid Toyota Prius bij normaal dagelijks gebruik aanmerkelijk schoner is dan de schoonste diesel, staat voor Milieu Centraal vast. De organisatie berekende echter in opdracht van een persdienst of de schoonste diesel – met vrijwel alleen snelwegkilometers – schoner zou zijn dan de Prius. Uit het onderzoek blijkt dat de organisatie vervolgens aan de slag ging met twijfelachtige cijfers. Bij het maken van de berekeningen had Milieu Centraal namelijk een aantal elementaire zaken over het hoofd gezien.

Zo komen de in de berekening gehanteerde verbruikscijfers van de ADAC en de Spritmonitor uit Duitsland en zijn daarom gebaseerd op Duitse omstandigheden, waar op de Autobahn op veel plaatsen 130 km/h of harder wordt gereden en op provinciale weg 100 km/h. Het verbruik dat bij die snelheden wordt genoteerd, kan vanzelfsprekend niet 1-op-1 worden gebruikt voor een berekening naar de Nederlandse realiteit. Milieu Centraal heeft op basis van Duitse informatie het gemiddeld verbruik van de Prius op de snelweg vastgesteld op 5,5 l/100 km. Tests van Nederlandse journalisten wijzen uit dat deze (Duitse) verbruikscijfers in de Nederlandse praktijk veel te hoog is. Ook tijdens de rijtest van AutoGids werd duidelijk dat het verbruik van de Prius behoorlijk onder de 5,5 l/100 km uitkwam. Naast de cijfers van de ADAC heeft Milieu Centraal ook gebruik gemaakt van cijfers van de Spritmonitor, een Duitse site waarop Duitse automobilisten hun brandstofverbruik bijhouden. Doordat de jongste generatie Prius pas een paar maanden op de markt is, wordt de Spritmonitor vooral gevoed door gegevens van oudere modellen. Daardoor wordt feitelijk het brandstofverbruik van de vorige generaties Prius vergeleken met het brandstofverbruik van de nieuwste dieselgeneratie.

Milieu Centraal gaat er vanuit dat leaserijders 83% van hun tijd op de autosnelweg doorbrengen. Volgens Toyota is dat percentage op zijn minst discutabel. Milieu Centraal zegt zich namelijk te baseren op een in 2005 gemaakte schatting van het CBS op basis van een steekproef van Rijkswaterstaat bij een registratieproject met camera’s boven de snelweg rond Amsterdam en Utrecht, waarbij alle passerende jonge dieselauto’s werden aangemerkt als leaseauto’s. Het CBS stelt dat dit cijfer, nog los van de ouderdom, om uiteenlopende redenen elke hardheid mist om te kunnen worden gebruikt in deze berekening. Ook heeft het nog nimmer onderzocht hoeveel procent van de afgelegde kilometers chauffeurs van leaseauto’s op de snelweg rijden. Milieu Centraal neemt evenwel aan dat het brandstofverbruik onder Duitse condities goeddeels overeenkomt met die onder Nederlandse condities, maar kan dat niet onderbouwen. Milieu Centraal stelt dat hybride auto’s op de snelweg minder voordeel hebben van hun hybride aandrijflijn. Die stelling is onjuist. De elektromotoren werken altijd mee bij de aandrijving van een auto en ondersteunen altijd bij (tussen)acceleratie en nemen het werk van de conventionele benzinemotor zelfs geheel over bij langzaam verkeer, waardoor in bijvoorbeeld een file emissieloos wordt gereden.


image/jpeg


  

| Disclaimer