Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Toyota brengt eerste plug-in hybride op de markt


 

18-06-2010 - Toyota is de eerste autofabrikant die daadwerkelijk een plug-in hybride op de markt gaat brengen. Het gaat dan om een zogenoemde Plug-in Hybrid Vehicle (PHV) op basis van de Prius en binnen een drie jaar durend onderzoeksproject komen er elf exemplaren naar Nederland.


Het doel is om in de praktijk te leren of gebruiksgemak, actieradius, techniek en kosten goed aansluiten bij de verwachtingen en wensen van een zo breed mogelijk publiek. In ons land gaan de conceptauto’s bij onder meer nutsbedrijven en overheid rijden, zoals netbeheerder Stedin en Rijkswaterstaat. Wereldwijd zet Toyota er 600 in. De PHV combineert de voordelen van de 100% elektrische auto met de voordelen van een Full Hybrid auto. Dat betekent dat men op buiten- en snelwegen, maar ook in de stad volledig elektrisch kan rijden. Als berijder worstel je dus niet met de beperkingen van 100% elektrische auto’s, zoals beperkte actieradius, lange oplaadtijden, hoge aanschafkosten, gering snelheidsbereik, de omvang en het gewicht van het accupakket. Daarnaast worden de accu’s ook al rijdend opgeladen. Na de Prius zet Toyota met de PHV de volgende stap op weg naar de emissieloze auto.


Binnen 18 km van werk
De keuze voor een beperkte batterij, is ook een bewuste. Het toepassen van omvangrijke, zware en dure accupakketten is simpelweg niet nodig. Zo berekende het CBS dat 69% van de Nederlandse werknemers binnen 18 kilometer van zijn werk woont. Bovendien zijn volgens het CBS de meeste autoritten in Nederland nog geen 7,5 kilometer enkele reis.

Luchtkwaliteit
De Plug-in Hybrid Prius kan het meeste woon-werkverkeer dus volledig elektrisch afleggen. Dat geeft de luchtkwaliteit een positieve impuls. Zeker in stedelijke gebieden. Tevens is gedacht aan de veiligheid van de inzittenden en andere weggebruikers. De Prius is bekroond met de maximale score van vijf sterren in de EuroNCAP-test en viel op door zijn hoge score op het gebied van voetgangersveiligheid.

100% elektrisch
De lithium-ion batterij van de Plug-in Hybrid Prius laadt zich in 90 minuten op aan elk normaal huishoudelijk 220V stopcontact. Vervolgens kan de auto zo’n twintig kilometer volledig elektrisch rijden. Is deze accu leeg, dan functioneert de plug-in hybride als een ‘gewone’ Toyota Prius en kan hij zoals iedere Prius en Full Hybrid Auris volledig elektrisch rijden door gebruik te maken van de door de auto zelf opgewekte energie. Dat brengt zijn totale actieradius op royaal meer dan 1.100 kilometer.



  

| Disclaimer