Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Vernieuwde Opel Corsa is stuk zuiniger


image/jpeg

 

8-12-2009 - Vanaf januari 2010 krijgt de Opel Corsa een volledige facelift met zo veel ingrijpende technologische wijzigingen, dat dit Opel-model op z’n minst vernieuwd mag worden genoemd. Een compleet nieuw motorengamma, een verbeterd chassis en een nieuw afgestelde stuurinrichting verbeteren de prestaties van de Corsa en resulteren bovendien in een lager verbruik.

 

De Corsa blijft trouw aan zijn eigentijdse design met sportieve contouren en heeft een van de ruimste en aangenaamste interieurs in zijn klasse. Hij biedt ook diverse innovatieve technologieën die uitzonderlijk blijven in het B-segment. Dit betreffen de bocht- en hoekverlichting met halogeenkoplampen (AFL), het verwarmbare stuurwiel en de geïntegreerde fietsdrager FlexFix. De Corsa, die zo’n 30% van de totale Opel-verkopen voor zijn rekening neemt, is verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs.

Lager verbruik, meer vermogen
De Opel Corsa krijgt een nieuw gamma benzinemotoren dat volledig aan de Euro 5-normen voldoet. Alle motoren werden aangepast met het oog op meer koppel en hebben zelfs tot 13% lagere verbruiks- en CO2-cijfers gekregen. Hierdoor vallen deze motoren in het gunstige 20% bijtellingstarief. De benzinemotoren (de 1.0 tot 1.4 met handgeschakelde en Easytronic-versnellingsbak) verbruiken nu tussen 5,0 en 5,9 l/100 km met een maximale CO2-uitstoot van slechts 138 g/km. De basismotor is de 1,0-liter driecilinder die 65 pk en 90 Nm levert. Bij de vorige generatie was dat 60 pk en 88 Nm. Tegelijk werden het brandstofverbruik en de uitstoot van deze nieuwe instapmotor met 13% teruggedrongen tot 5,0 l/100 km en 117 g/km. Dat maakt de Corsa 1.0 tot de schoonste auto met benzinemotor in het B-segment. Een niveau hoger staat een nieuwe versie van de 1.2, die voortaan 85 pk en 115 Nm koppel levert. Zowel het verbruik als de CO2-emissies van deze nieuwe 1.2 is met 11% in de handgeschakelde variant en met 13% in de versie met de Easytronic-versnellingsbak (5,1 l/100 km en 119 g/km CO2 versus 5,8 l/100 km en 137 g/km). De nieuwe 1,4-litermotor is verkrijgbaar met 100 pk en 130 Nm koppel. Deze toont zich energieker en vitaler dan de vorige generatie met 90 pk, terwijl het verbruik en de CO2-emissies met 12% daalden. Daarbij verbruikt deze motor slechts 5,5 l/100 km (129 g/km CO2). Bovendien is er nu ook een Corsa met een alternatieve nieuwe motor met LPG-tank af fabriek leverbaar. Het gaat hier om een handgeschakelde 1.4 die 87 pk levert. De CO2-uitstoot van deze motor bedraagt 119 gram, waardoor deze motor ook het A-label krijgt en in de 20% bijtellingscategorie valt.


Nieuwe 1.3 CDTI ecoFLEX
De nieuwe Corsa ecoFLEX is de schoonste van het gamma en wordt aangedreven door een geavanceerde 95 pk sterke 1.3 CDTI dieselmotor met een turbo met variabele geometrie. Deze kreeg er maar liefst 27% vermogen bij ten opzichte van de vorige Corsa ecoFLEX-generatie, terwijl het verbruik en de CO2-emissies met zo’n 10% daalden. Dankzij zijn koppel van 190 Nm verbruikt deze Corsa ecoFLEX slechts 3,7 l/100 km en stoot hij in de driedeursversie slechts 98 g/km CO2 uit. Bij de vijfdeursversie is dat 99 g/km. Een roetfilter is standaard. Een schakelindicator op het dashboard helpt de bestuurder om het verbruik te optimaliseren.


image/jpeg


  

| Disclaimer