Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volkswagen Amarok komt naar Europa


image/jpeg

 

2-12-2009 - Met de Amarok presenteert Volkswagen een compleet nieuwe pick-up voor de klasse tot 1.000 kg laadvermogen. In dit segment worden wereldwijd jaarlijks twee miljoen voertuigen verkocht. De Amarok is het vierde model in het bedrijfswagengamma van Volkswagen. De solide bouw gaat samen met zuinige TDI-motoren, hoge veiligheidsstandaards en opvallend veel comfort.

 

De Amarok is de eerste pick-up van Volkswagen Bedrijfswagens die volledig in Duitsland is ontwikkeld. De productie zal plaatsvinden in de fabriek in Buenos Aires, Argentinië. Komend voorjaar verschijnt daar eerst de vierdeurs-versie met dubbele cabine en in de eerste helft van 2011 volgt de uitvoering met enkele cabine.

Volkswagen heeft gekozen voor een beproefd concept met een sterk ladderchassis als basis. Het front vertoont sterkte gelijkenis met het sportieve en karakteristieke design van de nieuwe generatie Golf, Scirocco en Polo. De flanken en de achterzijde schetsen het beeld van een stoere pick-up met een maximale lengte van 5,25 meter. Zowel de afmetingen van het interieur als die van de laadbak behoren dan ook tot de grootste in zijn klasse. De laadbak is 1,55 meter breed en 1,62 meter lang, met een inhoud van 2,52 kubieke meter, gemeten tot de rand (525 mm hoog). Ook de afstand tussen de wielkasten van 1,22 meter is opvallend fors en groot genoeg om er moeiteloos europallets tussen te schuiven. Het maximaal toegelaten laadgewicht bedraagt maar liefst 1.150 kg. Bovendien mag de Amarok tot 2.800 kg aan geremd aanhangwagengewicht trekken.

Twee motoren
Volkswagen biedt de keuze uit twee zuinige en schone turbodieselmotoren met hoogwaardige common-rail brandstofinjectie. De eerste is een 163 pk sterke 2.0 TDI met een koppel van 400 Nm bij 1.500 toeren. Later volgt een 2.0 TDI met 122 pk en 340 Nm trekkracht. Het brandstofverbruik van deze versie bedraagt slechts 7,6 l/100 km (199 g/km CO2). De krachtigste uitvoering van de Volkswagen Amarok scoort een nog altijd nette waarde van 7,8 l/100 km (206 g/km CO2).


image/jpeg


Drie soorten aandrijving
Er is keuze uit drie aandrijfsystemen, namelijk permanente vierwielaandrijving, handmatig inschakelbare vierwielaandrijving en alleen achterwielaandrijving. De permanente 4Motion-vierwielaandrijving omvat een Torsen-differentieel dat 40% van de kracht naar de voorwielen leidt en 60% naar de achterwielen. Op gladde ondergrond wordt een doorslippend wiel afgeremd, waarbij de aandrijfkracht richting de wielen met de meeste grip gaat. Bij de apart inschakelbare vierwielaandrijving volstaat een druk op een knop om de voorwielen bij te schakelen via een klauwenkoppeling. Verder is er een lage gearing voor nog meer kracht onder de zwaarste omstandigheden. Automatische slipregeling (ASR) en een elektronisch sperdifferentieel (EDS) zijn standaard in de Amarok, alsmede front- en zijairbags. Bij ingeschakeld Offroad-ABS is de remweg in modder of mul zand merkbaar korter. In combinatie met het ESP wordt bij ingeschakeld Offroad-ABS een bergassistent actief. Onder de 30 km/h zorgt die voor een gecontroleerde en veilige afdaling van steile hellingen. Bovendien houdt de assistent bergopwaarts de auto op de rem totdat de bestuurder genoeg gas geeft om te kunnen optrekken.


De productie van de Amarok start binnenkort in de Volkswagen fabriek Pacheco in Buenos Aires. De levering begint komend voorjaar in Zuid-Amerika. Europa volgt in de tweede helft van 2010. De prijzen worden dan vastgesteld.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

image/jpeg


  

| Disclaimer