Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volkswagen Scirocco Cup: racen op bio-aardgas


image/jpeg

 

29-10-2009 - Volkswagen start volgend jaar met een eigen raceklasse, waarin gereden gaat worden met een aangepaste wedstrijdversie van de Volkswagen Scirocco. Bijzonder kenmerk van de nieuwe klasse is dat de auto’s worden aangedreven door een motor die loopt op bio-aardgas. In vergelijking met normale benzinemotoren wordt hierdoor de uitstoot van CO2 tot zo’n 80% verminderd. Daarmee is de nieuwe Volkswagen Scirocco Cup de schoonste merkencup ter wereld.

 

Het sportieve karakter van de Volkswagen Scirocco wordt in één oogopslag duidelijk. Dat de auto niet alleen op de weg, maar ook op het circuit indrukwekkende prestaties levert, bleek eerder dit jaar al, toen Volkswagen met succes deelnam aan de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife. Daar behaalde de Scirocco GT24-CNG op aardgas de overwinning in de categorie voor auto’s met alternatieve aandrijving. In het algemeen klassement met zo’n 170 deelnemende auto’s eindigde de Volkswagen als zeventiende.

Bio-aardgas CO2-neutraal
Het bio-aardgas waarop de motoren in de Volkswagen Scirocco Cup lopen, wordt gewonnen uit regeneratieve grondstoffen als gras en uit afvalproducten. In de productie is bio-aardgas CO2-neutraal: er ontstaat alleen de hoeveelheid koolstofdioxide die van tevoren is opgenomen. Uit een ton organisch afvalmateriaal wordt een massa energie geproduceerd die overeenkomt met 60 liter stookolie of 200 kWh stroom. Hierbij wordt de hoeveelheid CO2-uitstoot met 180 kilo verminderd. Met de bio-aardgas-opbrengst van één bebouwde hectare kan een afstand van 67.600 kilometer worden afgelegd. Daarmee is bio-aardgas verreweg de effectiefste brandstof.

image/jpeg


'Push to pass'
In de nieuwe Volkswagen Scirocco Cup wordt gereden met Scirocco’s die worden aangedreven door een tweeliter turbomotor, gebaseerd op de TSI-motor in de Scirocco R. In de Cup-uitvoering is deze krachtbron goed voor een vermogen van 220 pk. Een bijzonder kenmerk is de zogeheten 'push to pass', waarmee coureurs door een druk op de knop een tijdlang zo’n 30 pk extra tot hun beschikking hebben. Dit moet leiden tot meer inhaalmanoeuvres tijdens de races, maar het aantal malen dat de rijders van deze voorziening gebruik kunnen maken, is beperkt. Er wordt geschakeld met een DSG-versnellingsbak, naar keuze met stuurschakeling of via een versnellingspook op de middenconsole. Uiteraard is ook volop aandacht besteed aan veiligheid.

Junioren, ervaren rijders en legenden
De Volkswagen Scirocco Cup komt in de plaats van de ADAC Volkswagen Polo Cup, die de afgelopen zes jaar een vast onderdeel vormde van het programma van de Duitse toerwagenklasse DTM. Net als bij de Polo’s wordt er ook in de Volkswagen Scirocco Cup speciale aandacht besteed aan jonge rijders. Voor circa vijftien deelnemers wordt er een speciale “Junior Cup” in het leven geroepen, waaraan rijders van 17 tot en met 24 jaar mogen deelnemen. Daarnaast komt er een 'Pro-Cup', die openstaat voor zo’n tien meer ervaren rijders en tenslotte roept Volkswagen een 'Legend-Cup' in het leven, waaraan per wedstrijd zo’n vijf prominente oud-coureurs op uitnodiging mogen meedoen. Rijders als oud-rally-wereldkampioenen Walter Röhrl en Carlos Sainz, ex-Formule 1-rijders Christian Danner en Jacques Laffite en tweevoudig Le Mans-winnaar Hans-Joachim Stuck hebben hun deelname al toegezegd.

image/jpeg


  

| Disclaimer