Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Onthuld ? Volvo S60


 

image/jpeg

 

10-02-2010 - De nieuwe Volvo S60 is de meest dynamisch vormgegeven en sportief sturende Volvo ooit. Sterker, binnen de Volvo-familie is de S60 het brutale broertje. Met een ontwerp dat niemand onbewogen laat; figuurlijk door het aansprekende uiterlijk en letterlijk doordat hij alles heeft voor subliem rijgenot, maar ook uitzonderlijke veiligheid.

 

Sportiever en meer dynamisch dan elke eerdere Volvo. De nieuwe Volvo S60 is onmiskenbaar Scandinavisch design op zijn best. Elke lijn scherpt het dynamische profiel aan. De C-stijl loopt door tot aan de achterlichten - en het vloeiende, coupéachtige dak sluit aan bij de nieuwe contouren in de ‘schouders’ van de carrosserie. Die schetsen een subtiele en toch krachtige dubbele welving vanaf de koplampen tot aan de achterlichten. De dip in het midden van die dubbele welving verlaagt de auto visueel. Dit versterkt een stoer voorkomen en zorgt ervoor dat de auto slanker en lager toont. Het sportieve gevoel wordt gevoed door de sculptuur in de motorkap en doordat de wielen dichtbij de hoeken zijn gepositioneerd.

De nieuwe Volvo S60 rijdt exceptioneel. Het is zonder twijfel de meest dynamische auto die Volvo presenteert. “Bij dit project is voor het onderstel op het scherpst van de snede gewerkt bij Volvo’s ontwikkelingsafdeling. Onze expertise heeft ons verder gebracht dan ooit,” zegt Stefan Sällqvist, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van het onderstel van de S60. Er zijn twee versies van het onderstel. De meeste Europese markten krijgen de ‘dynamic’ variant en voor Noord-Amerika en Azië is er een meer op comfort gerichte versie. Het sportieve onderstel is voor die markten een optie. De verschillen zitten hem in de schokdempers en in de subframes voor en achter. Het comfortabele chassis heeft een zachtere afstelling voor een soepele vering op een slechter wegdek.

Bij het interieur van de S60 heeft Volvo de lat hoger gelegd als het gaat om afwerking en kwaliteit. Immers, de S60 speelt mee op het hoogste niveau in het segment. De designers van Volvo Car Corporation hebben de contrast en speelsheid gekoppeld aan de rationele eenvoud van traditioneel Scandinavisch design. Het interieur is overduidelijk op de bestuurder gericht, maar het is en blijft een auto met voldoende comfort en ruimte voor vijf inzittenden. De in twee delen neerklapbare achterbank (60/40) heeft een vorm die ook de passagier in het midden zijdelingse steun biedt. De ruimte voor de knieën is toegenomen door 30 mm meer afstand tussen de achterbank en de voorstoelen ten opzichte van de vorige S60 en de kofferbak is 107 mm breder.

 

image/jpeg

 

Pedestrian Detection met Full Auto Brake (onderdeel van de Driver Support Line) is baanbrekend voor de veiligheid. Het detecteert voetgangers die voor de auto lopen, het waarschuwt de bestuurder en als die niet snel reageert, dan grijpt het automatisch in met maximale remkracht. “We zijn oprecht trots dat we deze techniek zo betrouwbaar hebben weten te maken dat we nu een compleet systeem kunnen aanbieden dat een aanrijding met een voetganger kan voorkomen. Naar wij weten zijn we daarmee de eerste ter wereld. We hebben de maximale remkracht van ons automatisch remsysteem met vijftig procent weten te verhogen tot aan het moment dat de auto stilstaat,” aldus Thomas Broberg, senior safety advisor bij Volvo Car Corporation. Het unieke Volvo City Safety systeem is verder standaard bij de nieuwe Volvo S60.

De Volvo S60 is verkrijgbaar met een flinke reeks diesel- en benzinemotoren: van de economische 115 pk sterke DRIVe-versie tot aan de hoog presterende T6. De turbobenzinemotor met een cilinderinhoud van 3,0-liter, is verfijnd dankzij minder interne wrijving. Daardoor haalt hij nu 304 pk en maar liefst 440 Nm aan maximumkoppel. De acceleratie van 0 naar 100 km/h vergt 6,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. Tegelijk zijn de motorspecialisten van Volvo erin geslaagd het brandstofverbruik met ongeveer 10% te verminderen naar gemiddeld 10,2 l/100 km (Europese meetcyclus, voorlopige cijfers). De T6 heeft de tweede generatie van Volvo’s zestrapsautomaat Geartronic. Die schakelt sneller dan de vorige versie. AWD (All Wheel Drive) is standaard bij de T6.

In de loop van het eerste jaar van productie komt ook een DRIVe-versie van de nieuwe Volvo S60 op de markt. Die is voorzien van een 1,6-liter dieselmotor. Het brandstofverbruik bedraagt 4,3 l/100 km (Europese meetcyclus, voorlopige cijfers) met een CO2-uitstoot van 115 g/km. De viercilinder levert een vermogen van 115 pk en een koppel van 270 Nm en is alleen leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Dit jaar verwacht Volvo Cars Nederland zo’n 1.500 stuks van de nieuwe zakensedan op de Nederlandse markt te verkopen. De S60 arriveert medio augustus bij de Volvo-dealers in ons land, maar de importeur zal al eerder de voorintroductie starten. De prijs van zowel de diesel- als de benzineversies ligt in Nederland onder de € 36.000,-.

 

image/jpeg

 

image/jpeg


 


  

| Disclaimer