Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volvo V60 Plug-in Hybrid: 49 gram CO2


 

02-03-2011 - Volvo heeft tijdens de autosalon van Genève een opmerkelijk model gepresenteerd. Het gaat hier om de zo goed als productierijpe V60 Plug-in Hybrid met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Het model verschijnt in 2012 op de markt en is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Volvo Cars en de Zweedse energieleverancier Vattenfall.

 

De keuze om een Plug-in Hybrid op basis van de V60 te ontwikkelen, brengt meerdere voordelen met zich mee. Naast een bijzonder laag brandstofverbruik ben je in de V60 namelijk verzekerd van veel ruimte, comfort en een sportief rijgedrag. Verantwoordelijk voor de gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 49 g/km is de combinatie van een verbeterde 2,4-liter D5 dieselmotor die de voorwielen aandrijft en een elektromotor die op de achteras is geplaatst. Om de aandrijfkracht gecontroleerd op het wegdek over te brengen, vertrouwt Volvo op een automatische zestrapsautomaat en middels een druk op de knop kan de bestuurder de gewenste rijmodus (Pure, Hybrid en Power) selecteren. 

Modi
In de Pure-stand maakt de auto zoveel mogelijk gebruik van de aandrijving van de elektromotor. Als de accu volledig is opgeladen, bedraagt de actieradius maximaal vijftig kilometer. De actieradius is namelijk afhankelijk van het terrein, het klimaat en de rijstijl. Hybrid is de standaardmodus van de V60 Plug-in Hybrid. In deze stand werken de diesel- en elektromotor samen en bedraagt de CO2-uitstoot 49 g/km, ofwel een dieselverbruik van 1,9 l/100 km. In deze stand bedraagt de actieradius 1.200 kilometer. In de Power-modus is alle technologie erop gericht om de prestaties van de auto naar het hoogste niveau te brengen. De D5-motor levert 215 pk en 440 Nm, terwijl de elektromotor 70 pk en 200 Nm ter beschikking stelt. Het gecombineerde vermogen en koppel is dus behoorlijk en de V60 Plug-in Hybrid heeft dan ook slechts 6,9 seconden nodig om van 0-100 km/h te accelereren.


Opladen
De Plug-in Hybrid is op te laden via een standaard stopcontact (230V), bijvoorbeeld thuis of bij een parkeerplaats. De oplaadtijd is afhankelijk van de stroomsterkte (Ampère). Zo duurt het opladen met 10A zo’n 4,5 uur. Met 16A neemt het drie uur in beslag. Opladen met 6A duurt het langst: 7,5 uur. Voor een comfortabele start van de autorit kan de bestuurder, al tijdens het oplaadproces, het interieur laten voorverwarmen of juist laten koelen. Bijkomend voordeel daarvan is dat er meer accucapaciteit is voor de aandrijving tijdens de rit.

 

 

 


  

| Disclaimer