Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Zuinige 1,0-liter driecilinder motor voor Ford


 

05-06-2011 - Ford breidt de reeks zuinige aandrijvingen uit met een compleet nieuwe, in Europa ontwikkelde 1,0-liter EcoBoost driecilindermotor. De motor zal eerst worden toegepast in de nieuwe Ford B-Max die in 2012 op de Europese markt komt en vervolgens in andere compacte modellen. 

De nieuwe EcoBoost 1,0-litermotor is ontwikkeld in het Ford Technical Centre in het Britse Dunton en wordt gezien als de hoeksteen van de ambitieuze reeks EcoBoost-benzinemotoren. Deze geavanceerde driecilindermotor is qua prestaties gelijk aan een viercilinder, maar verbruikt aanzienlijk minder brandstof en stoot minder schadelijke stoffen uit. De ingenieurs in Dunton, het internationale centre of excellence van Ford voor kleine motoren, richtten zich op het verbeteren van de warmte-efficiëntie en het verminderen van wrijving bij de interne onderdelen van de motor, in het bijzonder bij het opwarmen van de motor. Als hij nog niet goed opgewarmd is, stoot een motor meer CO2 en andere schadelijke stoffen uit. In de nieuwe motor zijn veel nieuwe technologieën geïntroduceerd die in de toekomst mogelijk deel gaan uitmaken van het DNA van Ford-motoren. Tot de karakteristieken van de motor behoren een in het midden geplaatste krukas, een geavanceerd koelsysteem, een uitlaatspruitstuk dat deel uitmaakt van de cilinderkop en diverse andere EcoBoost-technologieën. Tijdens de autosalon van Frankfurt in september zal Ford meer informatie bekendmaken over de nieuwe 1,0-liter EcoBoost-motor.

 


  

| Disclaimer