Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Column


Stacaravan


Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, aldus een oude wijsheid die ik volledig onderschrijf. Als ik mensen hoor praten over hun bootje, hun caravan, hun tweede huis in Frankrijk of hun klassieke auto, voel ik vooral grote vreugde door me heen gaan dat ik die dingen allemaal niet bezit. 


Toen ik nog een klein hoofdredacteurtje was, hadden mijn ouders een stacaravan in Vinkeveen. Elke keer dat mijn ouders aankondigden dat we er een weekend heen gingen, zo eens in de drie weken, werd ik al moe bij de gedachte dat ik de halve dag bezig zou zijn het gras te maaien, de roeiboot schoon te schrapen van algengroei en boodschappen te doen. Mensen die na jaren geploeter hun rustieke ruïne in Frankrijk eindelijk hebben getransformeerd tot iets dat geschikt is voor menselijke bewoning, weten waar ik het over heb. 


Dat heb ik dus ook met klassieke auto's. Wat moet je met zo'n ding, behalve er aan sleutelen? Weet u hoe slecht auto's veertig jaar geleden waren? Dat je door een plas reed en dat hij er dan spontaan mee stopte. Dat je ietsjes teveel gas gaf bij het starten en dat hij dan verzopen was voor de rest van de ochtend. Dat je tegen een paaltje reed en de hele auto in een kreukelzone veranderde. Dat je als klein kind zonder gordels op de voorbank zat en dat je vader dan riep 'hou je vast!' bij een noodstop. Dat ze al roestten in de folder en dat een auto die een ton had gedraaid rijp was voor de sloop. Nee echt, u zou mij niet zwaarder kunnen straffen dan door mij een klassieke auto cadeau te doen, met een bijpassende tas onderdelen en gereedschappen. Het rijdt zo fijn, zeggen ze dan. Maar wat is er fijn aan rijden in een tochtig hok met slechte stoelen, waardeloze wegligging, rudimentaire veiligheidsgordels en geen ABS, ESP of een van die andere afkortingen die autorijden zo makkelijk maken?


Dan een moderne auto. Auto's zijn de laatste jaren zo goed geworden, zo betrouwbaar en zo veilig. Ik heb in de laatste jaren maar één keer in een testauto gezeten waarvan ik dacht dat ik die niet aan mijn eigen familie zou aanraden. (Ik zeg lekker niet welke dat was). De rest was allemaal snel, comfortabel, zuinig en betrouwbaar. En het gaat maar door, want maandelijks komen er nieuwe voorzieningen bij waardoor auto's nog beter worden.
Nu al kunnen veel auto's geheel zelfstandig remmen bij gevaar. Sommige zijn in staat om file te rijden, en vele houden de dode hoek in de gaten of hebben actieve cruisecontrol die automatisch afstand houdt. Volvo heeft zichzelf als doel gesteld dat er geen doden meer vallen door de schuld van een Volvo. Over een paar jaar komen er auto's op de markt die u helemaal niet meer nodig hebben, omdat ze volledig autonoom kunnen rijden. 


En wat moeten de liefhebbers van het klassieke autorijden dan nog, onbekrachtigd sturend in hun goggomobielen tussen de rest van het verkeer? Ik zou zeggen: doorrijden naar een museum, en niet zaniken dat vroeger alles beter was.


Wim Kamerbeek

Hoofdredacteur



  


Adverteren


Adverteren in AutoGids betekent maximale exposure bij uw eigen (regionale) doelgroep.

Neem contact op met accountmanager Erik Oudshoorn (06 20 634 216) of Trevor Blonk (06 83 998 035) voor meer informatie en tarieven.


 


| Disclaimer