Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW 5 Serie Gran Turismo


image/jpeg

 

21-10-2009 - We kunnen BMW niet betrappen op gebrek aan fantasie. Regelmatig komt het Duitse merk zo vernieuwend uit de hoek, dat vriend en vijand verbaasd zijn. Dat wil niet altijd zeggen dat ‘nieuw’ ook meteen bij iedereen aanslaat. Eens kijken wat ze met de BMW 5 Serie Gran Turismo van plan zijn.

 

Er wordt gesproken over de 5 Serie Gran Turismo, maar de auto gebruikt de bodemgroep van de 7 Serie. Wat styling betreft komt BMW met een mix tussen een limousine, SUV en stationwagon met daarbij nog eens een hatchback achterzijde. Is het een X6 die lager op z’n wielen staat? Nee, het is een normale personenauto met wat meer gebruiksmogelijkheden dan een ‘eenvoudige’ sedan. Ook bij de 5 Gran Turismo kan de klep van de kofferruimte in twee delen worden geopend. BMW heeft bij de ontwikkeling vooral geluisterd naar X5-rijders die een beetje SUV-moe raken, die graag weer een lagere auto willen rijden, maar niet aan functionaliteit willen inleveren. En met dat laatste zit het wel goed. BMW levert de 5 Gran Turismo met twee losse stoelen achterin of een bank, die allemaal verschoven kunnen worden, waardoor kan worden gevarieerd tussen been- en bagageruimte. Op deze manier is er al een volume beschikbaar van 440 tot 590 liter. En, ook dan zitten achterpassagiers nog niet met hun knieën tegen de rugleuning van de voorstoelen. Uiteraard kunnen de zitplaatsen achterin worden neergeklapt, zodat het totale volume tot een indrukwekkende 1.700 liter toeneemt. Vier tot vijf volwassenen hebben volop de ruimte. De instap is ook hoger in vergelijking met een normale sedan en dat betekent dus een hogere zitpositie. Dat was de X5-rijder immers gewend en dat wil ‘ie liever niet inleveren. Voorin komen we gewoon in de cockpit van de BMW 7 Serie terecht. Het dashboard is daar namelijk volledig van overgenomen, met natuurlijk alle luxueuze en handige voorzieningen van dien. Het design is fraai, maar niet overdreven en dat past zowel bij BMW als in deze tijd. iDrive is uiteraard standaard en de nieuwste versie is aanzienlijk gebruiksvriendelijker.


image/jpeg


Luchtvering
In de 5 Gran Turismo treden maar liefst drie motoren aan. De dieselkrachtbron zal ongetwijfeld het best gaan verkopen. Het gaat hier om de bekende 3,0-liter, met twee turbo’s en een vermogen van 245 pk. Daarnaast twee benzine krachtcentrales, de 535i (zescilinder biturbo) die 306 pk levert en de 550i V8 biturbo, goed voor 408 wilde paarden. Alle motoren worden gekoppeld aan de nieuwe achttraps automaat die BMW recent lanceerde in de 760i. Natuurlijk zorgt deze nieuwe automaat voor het terugdringen van het brandstofverbruik. Het overschakelen is eigenlijk niet te voelen, maar alleen te zien aan het toerenverloop. Eigenlijk geeft de bak hierdoor het gevoel van een CVT zonder het hinderlijk in toeren klimmen van de motor. En het rijden. BMW weet iedere keer weer de concurrentie voor te blijven op het gebied van rijdynamiek. Ondanks het hogere zwaartepunt geeft de 5 Gran Turismo een indruk die vergelijkbaar is aan de nieuwe 7 Serie. BMW past standaard luchtvering op de achteras toe en ook die weet het rijden tot een ware belevenis te maken. Zoals zoveel krachtige, nieuwe auto’s ontbreekt daarbij ieder snelheidsgevoel, maar wie na een lange rit comfortabel uit wil stappen, vindt in de BMW 5 Gran Turismo een uitstekende partner. We reden de 535i en dan blijkt de ‘instapmotor’ meer dan uitstekend op z’n taken berekend. We kunnen ons voorstellen dat de V8 volstrekt overbodig is.


image/jpeg

 

Maximaal
BMW levert de nieuwe 5 Gran Turismo vanaf 24 oktober. Wie er graag vroeg bij wil zijn, is al te laat. De beschikbare auto’s voor 2009 hebben vrijwel allemaal al een eigenaar gevonden. De 535i start vanaf € 69.950,- en de 530d heeft een vanafprijs van € 71.500,-. Aardig om hier even het vergelijk te maken met een gelijkwaardige BMW 530d Touring die slechts € 1.500,- goedkoper is. Wie gaat voor het maximale is € 102.500,- kwijt voor de 550i Gran Turismo.


image/jpeg


  

| Disclaimer