Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Abarth 500C


 

23-12-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Abarth beleefde een geweldige comeback door van de Fiat Punto en 500 een rebelse uitvoering op de markt te brengen. De 500C die Fiat enige tijd geleden introduceerde, leverde voor diens huistuner wederom een mooi project op. Abarth nam het cabrioletje dan ook flink onder handen en inmiddels is hij in Nederland te koop.

Dat Abarth ook de 500C in het gamma zou opnemen, was puur een kwestie van tijd. Al vanaf de introductie van de Fiat 500C lag een Abarth-versie in de lijn der verwachting en zaten de liefhebbers er met smart op te wachten. Toch is deze 500C meer dan alleen een open versie van de bestaande Abarth 500. Op technisch gebied is hij namelijk op enkele punten verbeterd en de 1,4-liter T-Jet turbomotor levert nu 140 pk (+5 pk) en 206 Nm koppel aan de krukas. Volgens de fabriek zorgen deze waarden voor een sprint van 0-100 km/h in zo’n acht seconden en een topsnelheid van 205 km/h. Bovendien behoort een semi-automatische zesbak met flippers aan het stuur tot de standaarduitrusting.

Opvallend
De Abarth 500C is van zichzelf al een opvallende verschijning, maar het exemplaar dat wij meekregen, is helemaal een regelrechte aandachtstrekker. De zwart-witte kleurstelling, gecombineerd met zeer fraaie 17-inch velgen, sideskirts, dikke bumpers, een achterspoiler die in het canvas dak is geïntegreerd en een uitlaatpijp aan weerszijden zorgen voor een enorme dosis sportiviteit. Het is dan ook niet vreemd hoe ongelooflijk veel nieuwsgierige blikken je te verwerken krijgt. Vanbinnen is de 500C natuurlijk erg compact en achterin is de zitruimte aan de krappe kant, maar we kunnen Abarth er niet op betrappen dat ze hier geen aandacht hebben besteed om het interieur zo goed mogelijk te laten aansluiten op het exterieur.

Beleving
De compactheid van de Abarth 500C, overigens de eerste cabriolet van het Italiaanse sportmerk, heeft daarentegen ook enkele voordelen. Te beginnen met de waanzinnige snelheidsbeleving. Zodra je het gaspedaal vol intrapt, ga je er werkelijk als een raket vandoor en kunnen ook medeweggebruikers genieten van het enorme gebrul van de turbomotor. De transmissie levert een substantiële bijdrage aan het rijgedrag en in de Abarth 500C wekt die een goede indruk. De schakelpaddels reageren alert, maar om schokken te voorkomen is het aan te raden om het gaspedaal iets te liften zodra je opschakelt. Uiteraard biedt de versnellingsbak ook een volautomatische stand. Om een strakke wegligging te garanderen, is het onderstel keihard afgeveerd en zijn ESP en het zogenoemde Torque Transfer Control standaard. Dit laatste verbetert de overdracht van het motorkoppel naar de wielen, met meer grip tot gevolg. Door de sportstand uit te schakelen, wordt de besturing vederlicht en lijkt het net alsof de helft van het vermogen is weggevallen. Deze stand is ideaal als je het rustig aan wilt doen en tegelijk brandstof wil besparen. Tijdens sportief rijden verbruikt de Abarth 500C zo’n 9,5 l/100 km. Wie zijn best doet, moet 6,5 l/100 km kunnen realiseren. De gemiddelde CO2-uitstoot is vastgesteld op 151 g/km.

Plezierig
De Abarth 500C is niet de meest praktische auto, maar wel een geweldige eyecatcher, hij is bloedsnel en in de zomer kun je genieten van het open dak. Het merk van de schorpioen geeft het begrip rijplezier een nieuwe betekenis en alle modellen zijn bovendien voorzien van een zeer uitgebreide standaarduitrusting. De Abarth 500C 1.4 T-Jet Competizione is te koop voor een bedrag van 25.990 euro.

 

 

 

 

 


  

Abarth 500C 1.4 16v T-Jet Competizione

 

Prijs

25.990 euro

 

Vermogen

140 pk bij 5.000 t/min

 

Koppel

206 Nm bij 2.000 t/min

 

Transmissie

Vijftraps halfautomaat

 

Gemiddeld verbruik

6,5 l/100 km

 

CO2-uitstoot

151 g/km

 

Energielabel

E

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,1 sec

 

Topsnelheid

205 km/h

 

Bagageruimte

185 liter

 


| Disclaimer