Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Brera 1.750 Turbo


image/jpeg

 

08-09-2009 - Toegegeven, de 8C Coupé (en 8C Spider) is de mooist leverbare Alfa Romeo van het moment. Enige euvel voor de meesten: de beperkte leverbaarheid en het hoge prijskaartje. Dan kom je uit bij de Brera. Ook geen straf, zeker niet met de nieuwe motor.

 

Bij het zien van het Brera-prototype enige tijd terug, waren wij haast verbouwereerd door het prachtige design. Het productiemodel is gebaseerd op het 159-platform, waardoor de proporties helaas iets minder spannend zijn geworden. Maar goed, de 8C is een waardig alternatief van het Brera-origineel. De iets lager in de markt gepositioneerde productieversie is desondanks een beeldschone auto, die menigeen laat omkijken. Toen wij ons meldden voor een testexemplaar bij de importeur in Lijnden hebben wij tot in den treuren rondjes gelopen om de auto. De Brera blijft fascineren, ongeacht uit welke hoek je hem bekijkt. In de prachtig 8C-rode lak stond hij te wachten. Van de 19-inch, in grijs gespoten velgen werden we zelfs even stil.

 

Stoplichtsprintje

Afijn, genoeg gekeken. Onlangs gingen we nog op stap met de Spider, de open variant van de Brera, waarin dezelfde nieuwe krachtbron schuilging. Daar waren we bijzonder over te spreken, omdat de Spider nu ook echt Spartaans aanvoelde. Eindelijk een echt Italiaans aanvoelende motor, zeg maar. Dat is in de Brera uiteraard niet anders. Doordat de turbo eerder aan het werk wordt gezet, stijgt het koppel en dus de trekkracht bij een laag toerental. Zo bedraagt het koppel maar liefst 320 Nm bij 2.000 toeren. Dat is gewoon fijn rijden, merken we. De koppeling van de Brera heeft overigens wel een behoorlijk korte slag. Opletten dus, want door hem te laten afslaan, sla je een slecht figuur bij het eerste de beste stoplichtsprintje. Alfa Romeo weet dankzij de montage van de turbo 200 pk te peuren uit het 1.742 cc blok. Met een standaardsprint van 7,7 seconden en een topsnelheid van 232 km/h is hij absoluut rap, maar niet de snelste in zijn soort. Kijk dus uit wie je uitdaagt! Keerzijde van de medaille is dat de Brera met turbobenzinemotor het milieulabel C in de wacht sleept.

 

Juiste sportwagengevoel

Dat de 159 als donor fungeert voor de Brera, blijkt ook uit het interieur, dat grote overeenkomst vertoont. Onveranderd fraai vinden we de ronde klokken in het instrumentarium en de middenconsole. Het informatiedisplay in het midden achter het stuur detoneert echter ietwat. Verder is gebruik gemaakt van kwalitatief hoogwaardige materialen. Ook achter het stuur geeft de Brera het juiste sportwagengevoel mee. De zitpositie is voor ondergetekende met een lengte van bijna 1,90 meter prima, maar langere mensen kijken waarschijnlijk tegen de wat lage dakrand aan. Dat mag de pret echter niet drukken, want de Brera heeft meer dan genoeg in huis om drommen mensen te overtuigen van diens kwaliteiten. Vooralsnog is dat merkwaardig genoeg niet gebeurd. Goede kans dat de nieuwe instapper met turbobenzinemotor, verkrijgbaar vanaf € 40.950,-, daar verandering in brengt.

 

image/jpeg

image/jpeg


  

| Disclaimer