Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa MiTo MultiAir


image/jpeg

 

18-10-2009 - Alfa Romeo heeft in zijn bestaan meerdere innovaties gebracht. 2009 gaat de boeken in als het jaar van de MultiAir-vondst. AutoGids stuurde met de MiTo, die als eerste van deze techniek profiteert.

 

Wat is er zo bijzonder aan MultiAir? Welnu, Fiat Powertrain Technologies heeft het voor elkaar gekregen dat er geen gasklep meer nodig is. MultiAir maakt het mogelijk om de opening van de inlaatkleppen optimaal te regelen. Ze worden namelijk niet bediend door de nokkenas, maar een elektrohydraulische zuiger deelt de orders uit. Zodoende ontstaat een waslijst aan voordelen, want meer vermogen, meer trekkracht, lager verbruik, lagere CO2-emissies en minder uitstoot van fijnstof en NOx. Nu begrijpen we dat Alfa Romeo graag de vergelijking trekt met de commonrail-diesel. Dit type motor heeft - weliswaar bij de zelfontbranders - voor een ware revolutie gezorgd en werd voor het eerst toegepast op de 156.

Klinkende rapportcijfers
De nieuwe techniek maakt zijn primeur op de 1.4, zowel met (135 pk) als zonder turbo (105 pk). Later volgt de uitsmijter met 170 pk, die door het leven zal gaan als de Quadrifoglio Verde. De kenner weet dan gelijk dat we het hebben over het fameuze klaverblaadje, dat garant staat voor sportieve prestaties. Alfa Romeo claimt echter over de hele linie meer rijplezier, vooral ook omdat het koppel is toegenomen bij lage toerentallen. Op het eigen testcircuit van Balocco konden we dit ervaren. Niet met de 105 pk, maar wel met de 135 pk-uitvoering, die inderdaad adequaat oppakt. Even wat gegevens, want deze motor bezorgt de MiTo klinkende rapportcijfers: een topsnelheid van 207 km/h, 0-100 km/h in 8,4 seconden, een verbruik van 5,6 liter op 100 km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 129 g/km, goed voor een B-label. De zuinige verbruikswaarden worden deels gerealiseerd door het standaard Start&Stop. De MiTo is helemaal in z’n element, want hij stuurt met voldoende gevoel, schakelt soepel en is in de bochten niet van zijn stuk te brengen. En geloof ons, dat hebben we geprobeerd.

Échte Alfa
De importeurswissel heeft wat leveringsproblemen tot gevolg gehad, maar die behoren nu tot het verleden. De MiTo kan in Nederland een hernieuwde start beleven. Het design van de kleinste Alfa is gewoon zeer geslaagd, want de MiTo is een onmiskenbare afstammeling van de 8C, Alfa’s ‘supercar’. De DNA-knop, waarmee de karakteristiek van de auto kan worden bepaald, is eveneens Alfa-waardig. Dankzij MultiAir weet de MiTo nog meer te overtuigen als een échte Alfa Romeo. Want, denk je aan Alfa, dan denk je ook direct aan rijplezier. Eind oktober staat de MiTo MultAir bij de dealer vanaf € 19.100,-.


image/jpeg


  

| Disclaimer