Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Romeo Giulietta




23-04-2010 - tekst Toine Damo 

Wat hebben we er lang op moeten wachten. Maar wat is ‘ie mooi. De Alfa Romeo Giulietta.

Alfa Romeo heeft de Giulietta niet bepaald overhaast gebracht. Zijn voorganger, de 147, zag tien jaar geleden het levenslicht. Of wilde Alfa Romeo zichzelf dit jaar een mooi cadeau geven met de Giulietta? Anno 2010 bestaat het merk honderd jaar. Positief dat Alfa Romeo weer naamsaanduidingen hanteert. Nu maar hopen dat men Giulietta ook buiten Italië enigszins kan uitspreken (en schrijven). Maar dat mag natuurlijk geen reden zijn om van de naam af te zien. Het is niet de eerste keer dat de naam ‘Giulietta’ prijkt op een Alfa Romeo. In de jaren ’50 gebeurde dat voor het eerst. Destijds op een heel charmante auto. De nieuwe Giulietta is van een compleet andere categorie. Dat is ook niet zo vreemd, want hij doet mee in het segment van de Volkswagen Golf en Audi A3, waar representativiteit hoog staat aangeschreven. Fabrikanten kiezen dus doorgaans voor een redelijk ‘veilig’ ontwerp. Alfa Romeo heeft in de Giulietta een geslaagd compromis gevonden tussen representatief en gedurfd. Omdat de carrosserie redelijk kloek van vorm is, raden wij aan om voor een grote velgmaat te kiezen. Zodoende komen de proporties beter tot hun recht.

Groot compliment
Dat de Giulietta familie is van de 8C Competizione, Alfa’s exoot, zien we terug in meerdere details. In het interieur, zeer fraai, komen we zelfs de tuimelschakelaars tegen op het dashboard. Ook treffen we daar de DNA-knop aan, die we kennen van de MiTo. Wie de Giulietta standaard niet sportief genoeg vindt, waar wij overigens onze vraagtekens bij plaatsen, kan kiezen voor standje Dynamic. Hiermee wordt de gaspedaalrespons alerter en gaan stuurbewegingen merkbaar zwaarder. De standaardafstelling van de Giulietta vinden wij echter al heel plezierig. Hij stuurt met veel precisie, iets waar Alfa Romeo vooruitgang heeft geboekt. Dat geldt overigens ook voor de versnellingsbak, die zich soepel en trefzeker laat bedienen. Verder verdient ook het onderstel een groot compliment. Alfa Romeo laat zien dat sportief en comfortabel rijgedrag samen kunnen. De Giulietta staat dan ook op een verbeterd platform ten aanzien van stalgenoten, zoals de Fiat Bravo en Lancia Delta. Door de toepassing van lichtere materialen heeft Alfa Romeo gewicht kunnen besparen, hetgeen ten goede komt aan het rijgedrag.

Heerlijke machine
Er is keuze uit vijf motoren, drie benzineversies en twee diesels. Wij reden de twee krachtigste benzinemotoren: de 1.4 TB MultiAir met 170 pk en de 235 pk sterke 1.750 TBi Quadrifoglio Verde. We maakten al eerder kennis met de MultiAir-vondst, waarbij de opening van de inlaatkleppen optimaal geregeld worden, maar wederom zijn we onder de indruk van zijn levendige inborst. De 170 pk is een heerlijke machine die perfect aansluit bij de dynamische ambities van deze Alfa Romeo. Wij durven zelfs te beweren deze motor de beste keus is uit het gehele assortiment, alhoewel de 235 pk QV uiteraard ook een verleidelijke optie is. Dit topmodel stuurden wij over het testcircuit van Balocco, waar hij helemaal in zijn element was.


Vanaf € 23.950,-
Alfa Romeo brengt met de Giulietta Italiaans leven in de brouwerij. Niet alleen uiterlijk is hij geslaagd, ook achter het stuur gezeten, weet de Giulietta ons te vermaken. Een échte Alfa Romeo, dus. De Giulietta is per direct te bestellen bij de Alfa Romeo-dealer vanaf € 23.950,-. De gereden 170 pk sterke 1.4 TB MultiAir heeft een prijskaartje van € 26.950,-, terwijl de 235 pk 1.750 TBi QV vanaf € 32.950,- op kenteken staat.

 

 


  

| Disclaimer