Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT


 

30-11-2011 - Tekst + foto's Nile van Leeuwen

Alfa Romeo investeerde miljoenen in de ontwikkeling van een nieuwe TCT-automaat met dubbele koppeling. Een jaartje geleden maakten wij al kennis met de MiTo 1.4 TCT, nu stond de Giulietta met diezelfde automaat voor ons klaar.

 

De automatische transmissie met dubbele koppeling heeft diverse voordelen ten opzichte van een conventionele automaat met koppelomvormer. De razendsnelle schakeltijd waardoor de acceleratie nauwelijks wordt onderbroken, alsmede een gunstig brandstofverbruik zijn de belangrijkste beweegredenen. Veel autofabrikanten laten hun automaat door derden ontwikkelen, maar de Italianen hebben gewoon zelf de handschoen opgepakt. Het ontwikkelen van de TCT-automaat (Twin Clutch Transmission) heeft miljoenen gekost, maar dan heb je ook wat.

 

DNA
Alfa Romeo levert de TCT in combinatie met de 2.0 JTDm dieselmotor en de 1.4 MultiAir benzinemotor. Beide leveren een vermogen van 170 en met laatstgenoemde gingen wij de straat op. Met de 1.4 MultiAir konden we enige tijd geleden al kennismaken en toen werd al duidelijk dat dit een geweldige krachtbron is. Hij levert bij elk toerental voldoende vermogen voor een flinke tussensprint, terwijl het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 5,8 l/100 km: een unieke combinatie. Bovendien heeft de Giulietta een DNA-knop waarmee de gasrespons en de tegendruk van de stuurbekrachtiging al dan niet sportief kunnen worden ingesteld. De TCT-automaat onderscheidt zich qua werking door zijn interactie met het DNA-systeem. Wanneer je de Giulietta tot leven roept, staat hij altijd in ‘Normal’. Wanneer we wegrijden, merken we dat hij heel soepel oppakt en zijdezacht opschakelt. Deze slimme automaat weet ook exact wanneer hij moet terugschakelen. Bij gas los remt hij dus veel op de motor, waardoor je niet eindeloos op het rempedaal hoeft te stampen.

 

Plezier
Wanneer we de Dynamic-modus inschakelen, gaat de automaat meteen een tandje terug. Als we het gaspedaal intrappen schieten we er als een raket vandoor en hoor je de automaat zijn werk doen. Ja, je hoort hem, maar je voelt er werkelijk niets van! In het begin is dat een aparte gewaarwording, maar na een aantal kilometer zijn we het erover eens dat de TCT behoort tot de allerfijnste transmissies die wij ooit getest hebben. Ook zijn we erg positief over de schakelflippers achter het stuur. Deze manier van schakelen vinden we in alle segmenten, maar bij negen van de tien modellen reageert het zó traag, dat er geen lol mee te beleven valt. De Giulietta is eindelijk een auto waarbij de flippers wél adequaat reageren. Hij brengt dan ook een flinke dosis rijplezier met zich mee. Het rijden wordt zelfs nog leuker, als we het brandstofverbruik bekijken. De TCT-versie verbruikt (op papier) 0,6 l/100 km minder dan de handgeschakelde versie. De CO2-uitstoot is met 121 g/km zelfs 13 gram minder! Dat betekent dat de Giulietta 1.4 MultiAir TCT tot 1 januari 2014 in de 20%-bijtellingscategorie valt. De TCT-versie is leverbaar vanaf 28.550 euro.

 

 

 

 

 

 


  

Alfa Romeo Giulietta

1.4 MultiAir TCT Distinctive 

  

Prijs

30.450 euro

 

Vermogen

170 pk bij 5.500 t/min

 

Koppel

250 Nm bij 2.500 t/min

 

Transmissie

Zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

5,2 l/100 km

 

CO2-uitstoot

121 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

7,7 sec

 

Topsnelheid

218 km/h

 

Bagageruimte

350 liter

 


| Disclaimer