Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Romeo Giulietta QV


 

13-02-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen
De sportiefste Alfa’s 156 en 147 gingen nog als GTA door het leven, maar inmiddels zijn de Italianen van die term afgestapt. Het klavertjevier is zoals voorheen weer het symbool voor de topmodellen. Vorig jaar konden we al kennismaken met de MiTo QV en nu gingen wij op pad met het model waar veel Alfisten met smart op zaten te wachten: de Giulietta QV.


Tien jaar na de lancering van de succesvolle Alfa 147 werd het stokje overgedragen aan de bloedmooie Giulietta, die alleen al vanwege zijn vormgeving een succesvolle verkoopstart tegemoet ging. Alfa Romeo deed zich bij de ontwikkeling van de Giulietta Quadrifoglio Verde er goed aan niet veel aan het koetswerk te veranderen. De verschillen beperken zich slechts tot bredere en grotere wielen, zijskirts, dubbele uitlaten en chromen buitenspiegels. Als finishing touch prijken op beide voorschermen een driehoek met het klavertjevier. Wat vooral bijdraagt aan de sportieve uitstraling, is de metaalkleur Rosso Competizione, al kost deze lak 1.950 euro. Voor Alfisti een absolute aanrader. Een Giulietta in deze kleur straalt pure passie uit en vele voorbijgangers kunnen het niet laten een positieve opmerking te plaatsen. Ook aan het interieur is veel aandacht besteed. Het geheel maakt niet alleen, in tegenstelling tot jaren geleden, een kwalitatief goede indruk, maar de middenconsole en alle bedieningselementen zijn bovendien stijlvol vormgegeven.

 

Normal
Als we de 235 pk sterke 1.750 TBi turbomotor tot leven roepen en met de DNA-stand in Normal wegrijden, valt op dat de besturing en demping vrij soepel aanvoelen. Het gaspedaal reageert met een lichte vertraging, maar je hebt toch gauw de vaart te pakken. Vanwege het maximumkoppel van 340 Nm dat bij 1.900 toeren vrijkomt, heeft de ‘Turbo Benzina’ niet veel problemen om ook bij lage toeren voor voldoende pit te zorgen. Toch is het niet spectaculair en voelen ook opa en oma zich prima op hun gemak.

Dynamic
Maar dan, zodra je DNA-knop in Dynamic zet, gaan werkelijk alle remmen los en verandert de Giulietta in een beest. De reactie op het gas is ongekend fel, de communicatie tussen het stuurwiel en het wegdek is uitstekend en hij dempt ietwat harder. Normaliter zorgt een fors vermogen van 235 pk op de vooras voor enige beperkingen. Dat merken we ook bij de eerste meters, waar hij moeite heeft het volle vermogen op de weg te krijgen. Maar als hij eenmaal rolt, gaat hij er écht als speer vandoor. Binnen zeven seconden zit je op de honderd en de topsnelheid bedraagt 242 km/h. Tijdens heftig bochtenwerk vertoont hij, mede door het standaard elektronische Q2-sperdifferentieel, verbazingwekkend goede rijkwaliteiten en laat hij zich met uiterste precisie bedienen. Gezien het feit dat de QV te allen tijde opmerkelijk comfortabel blijft, kunnen we concluderen dat hij een echte allrounder is. Passagiers achterin zullen dat zeker bevestigen. Wie na het lezen van deze test is overtuigd en er meteen één wilt bestellen, hoeft ‘slechts’ 36.000 euro naar de dealer te brengen. Voor dat bedrag ben je de trotse bezitter van een Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde, inclusief de exclusieve lakkleur en afleverkosten.

 

 


 


  

Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde

 

Prijs

32.950 euro

 

Vermogen

235 pk bij 5.500 t/min

 

Koppel

340 Nm bij 1.900 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

7,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

177 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

6,8 sec

 

Topsnelheid

242 km/h

 

Bagageruimte

350 liter

 


| Disclaimer