Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO


 

21-06-2011 - tekst Nile van Leeuwen

Alfa Romeo en sportiviteit zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Door de MiTo te voorzien van een bijzonder efficiënte 1,3-liter dieselmotor, heeft het Italiaanse merk zijn eerste belastingvrije model geïntroduceerd. Maar heeft de MiTo daardoor zijn sportieve genen verloren, of toch niet?

 

Fiat Group Automobiles, het moederbedrijf van Alfa Romeo, heeft in de laatste jaren duidelijk bewezen een geweldige motorenbouwer te zijn. Zo levert de ingenieuze 1.4 MultiAir benzinemotor een ongekende mix van vermogen en een laag brandstofverbruik, terwijl de superefficiënte 1,3-liter dieselmotor zowel in de Fiat Punto Evo als in de Opel Corsa wordt geleverd en er in beide gevallen voor zorgt dat ze BPM- en wegenbelastingvrij kunnen worden gereden. Nu hebben de Italianen dezelfde motor in de Alfa Romeo MiTo geplaatst. En ja, ook deze sportief gestileerde Alfa valt dus met zijn neus in de boter.

 

Prestaties
De zuinigste MiTo gaat als 1.3 JTDm ECO door het leven. De krachtbron levert een vermogen van 85 pk en maximaal 200 Nm koppel bij 1.500 toeren. Op papier dus geen spectaculaire cijfers. Maar al vanaf de eerste meters blijkt dat de zuinigste MiTo opvallend goed presteert. Zonder dat je enorm zit te trappen, accelereert hij naar behoren, de viercilinder maakt geen herrie en als we de snelweg oprijden om even lekker door te karren, merken we dat een snelheid van 140 km/h met alle gemak en comfort wordt bereikt.

 

DNA
De MiTo was de eerste Alfa Romeo met het zogenoemde DNA-systeem. Met een knop op de middenconsole kan de rijdynamiek worden aangepast door de knop in Dynamic, Normal of All-weather te zetten. Deze functie hoort gewoon bij de MiTo, maar toen het bekend werd dat een belastingvrije MiTo op de markt zou worden gebracht, werd ook vermeld dat hij deze functie niet zou hebben. Maar gelukkig zat de importeur er toen naast, want ook de 1.3 JTDm ECO heeft een DNA-knop! Die werkt precies hetzelfde als in alle andere MiTo’s en dat maakt het rijden in deze compacte, sportieve Italiaan alsmaar leuker. Voor maximaal rendement is het verstandig om de knop in de Normal-stand te laten. Dan is een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 20 makkelijk haalbaar. Voor een communicatief rijgedrag moet je de Dynamic-stand inschakelen. En de grote vraag of ook deze MiTo zijn sportieve genen heeft behouden, is meteen beantwoord. Want ja, dat heeft ie. Alfa Romeo heeft haar merkwaarden dus niet aan de kant geschoven. Sterke nog, de MiTo 1.3 ECO is de enige BPM- en wegenbelastingvrije auto die is gehomologeerd voor 18-inch lichtmetalen velgen. En dit soort wielen zien er niet alleen gaaf uit, maar dragen ook bij aan het scherpe stuurgedrag.

 

Optiepaketten
De Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. De prijzen beginnen bij 17.215 euro voor de Essential-uitvoering en lopen op tot 18.685 euro voor de Distinctive. Verder is een aantal optiepakketten zeker aan te raden. Voor 733 euro (Pack Premium) heb je onder andere een climate control, cruisecontrol en parkeersensoren. Een Pack Instant Nav-pakket kost 995 euro en dan heb je een uitgebreid kleurenscherm met navigatie en een uitstekend klinkend audiosysteem met alles erop en eraan. Wie nog wat centen overhoudt, moet beslist kiezen voor de bijzonder goedzittende lederen stoelen (1.250 euro). Voor een kant en klaar bedrag van grofweg 22 mille heb je een overcomplete MiTo met een fraaie, sportieve uitstraling. En dat ie BPM- en wegenbelastingvrij is, weet en ziet niemand.

 

 

 


  

Alfa Romeo 1.3 JTDm ECO

 

Prijs

17.215 euro

 

Vermogen

85 pk bij 3.500 t/min

 

Koppel

200 Nm bij 1.500 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

3,7 l/100 km

 

CO2-uitstoot

95 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

14%

 

0-100 km/h

13,4 sec

 

Topsnelheid

171 km/h

 

Bagageruimte

270 liter

 


| Disclaimer