Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir TCT


 

02-02-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

De conventionele automatische versnellingsbak verliest terrein. Tegenwoordig zijn het de transmissies met dubbele koppeling die in toenemende mate op de markt worden gebracht. Inmiddels heeft ook Alfa Romeo zo’n bak ontwikkeld, die debuteert in de MiTo.

Autofabrikanten die hun bestaande automatische transmissies over boord gooien en vervangen door versnellingsbakken met dubbele koppeling, is momenteel een heuse trend in autoland. Gezien de vele voordelen die zo’n automaat met zich meebrengt, is het dan ook niet vreemd dat over een aantal jaar waarschijnlijk elke automatische transmissie is voorzien van een dubbele koppeling. De welbekende DSG-bak die Volkswagen jaren geleden al introduceerde, heeft het balletje doen rollen. Nu is ook Alfa Romeo overstag en is het de MiTo 1.4 Turbo MultiAir die als eerste met deze nieuwe automaat wordt geleverd. 

Twin Clutch 
Waar vele autofabrikanten hun automaat door derden laten ontwikkelen, hebben de Italianen gewoon zelf de handschoen opgepakt. De versnellingsbak die Fiat Powertrain Technologies heeft ontwikkeld, heeft de naam TCT (Twin Clutch Transmission) meegekregen en zal op termijn ook worden geleverd in de Alfa Giulietta en diverse Fiat-modellen. Het voordeel van de TCT-transmissie ten opzichte van een conventionele automaat is het comfort, het acceleratievermogen en het feit dat er minder brandstof wordt verbruikt. 

DNA
Zodra we met de MiTo 1.4 Turbo MultiAir op pad gaan, is direct te merken dat het karakter van de automaat ook is afgestemd op de stand van de DNA-knop. Met deze knop kan de rijdynamiek naar keuze worden aangepast. Zo gedraagt de MiTo zich in de All-weather- en Normal-stand redelijk rustig. Hij stuurt lekker licht, de respons op het gaspedaal is vrij traag (brandstofbesparend) en de automaat schakelt relatief snel. Hij houdt het toerental aan de lage en comfortabele kant, maar opvallend is dat het moment van schakelen nauwelijks waarneembaar is. Zodra je de DNA-knop is standje ‘Dynamic’ zet, gaan alle remmen los. De MiTo reageert zeer alert, hij stuurt sportief en de 135 paardenkrachten die onder het gaspedaal schuilgaan, laten behoorlijk van zich horen. Zelfs bij een klein beetje gas voel je dat hij er meteen vandoor wil. In deze sportieve modus, wat overigens perfect past bij de cultuur van Alfa Romeo, verdient de TCT-automaat eveneens een groot compliment. Hij schakelt exact op het juiste moment op en terug en omdat hij razendsnel van verzet wisselt, accelereert hij zonder enige onderbreking vanuit stilstand naar hoogst illegale snelheden. Tevens is de TCT middels flippers aan het stuur te bedienen, echter reageert de versnellingsbak redelijk traag op de handelingen van de schakelflippers en ben je gauw geneigd om de bak weer zelf het werk te laten doen.

22.700 euro 
De TCT-bak is ons al met al uitstekend bevallen en de andere modellen binnen de Fiat Group staan dan ook iets moois te wachten. Alfa Romeo levert de TCT vooralsnog alleen in combinatie met de 135 pk sterke MiTo 1.4 Turbo MultiAir en in twee verschillende uitvoeringen voor een bedrag van respectievelijk 22.700 en 23.550 euro. Beide modellen zijn bovendien goed voor een B-label en een CO2-uitstoot van 126 g/km (en dus 20% bijtelling).


 


  

Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir TCT Distinctive 

 

Prijs

23.550 euro

 

Vermogen

135 pk bij 5.000 t/min

 

Koppel

206 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

5,5 l/100 km

 

CO2-uitstoot

126 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

8,2 sec

 

Topsnelheid

207 km/h

 

Bagageruimte

270 liter

 


| Disclaimer