Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Romeo MiTo QV


 

12-05-2010 - tekst Toine Damo 

Een Quadrifoglio Verde is een soort GTA van deze tijd. De Alfa MiTo is in deze uitvoering plots meer dan een leuk autootje, zeg maar een leuke auto!

Voorheen sierde het ‘Quadrifoglio’, Italiaans voor klavertjevier, op Alfa Romeo’s met zeer sportieve aspiraties. Het klavertjevier was er ook eigenlijk eerder dan de aanduiding GTA, die we vrij recent nog aantroffen op een generatie snelle Alfa’s. De keuze voor het Quadrifoglio past meer in het huidige tijdsbeeld, want het heeft voortaan een tweeledige betekenis. Enerzijds is het logo - gezien het verleden - prestatiegericht, anderzijds wordt de kleur groen geassocieerd met een milieuvriendelijk karakter.

Kanjers
Dat de MiTo QV ‘meer is dan een leuk autootje’, behoeft enige uitleg. De reguliere MiTo ziet er spraakmakend uit, maar op de een of andere manier hebben vooral vrouwen er een zwak voor. Jammer, want de MiTo is gewoon een stoere auto. Wel is hij wat gedurfder vormgegeven dan een willekeurige concurrent. Zo leent hij vele designdetails van zijn grote broer, de 8C Competizione. Toch ook niet bepaald een doetje met zijn 450 pk. De QV-uiterlijkheden laten er echter geen misverstand over bestaan, deze MiTo wordt op waarde geschat. Ons testexemplaar is in Alfa-rood, heeft kanjers van grijze velgen én is voorzien van de haast magische schildjes op de flanken. Zelfs een leek heeft direct in de gaten dat deze MiTo iets extra’s te bieden heeft.


Speelruimte
Ook het interieur oogt onderscheidend en QV-waardig. De stoelen verdienen een compliment, want de zitpositie is lekker laag. Dat past bij zo’n auto. Afijn, nu maar eens rijden. Van een ‘QV’ mag je toch wat verwachten. Om maar met de deur in huis te vallen: hij rijdt het best van alle MiTo’s. Hij stuurt met veel gevoel en is lekker sportief afgeveerd. De grote velgmaat is medeverantwoordelijk voor een goede communicatie tussen het wegdek en de bestuurder. Ook de tractie wordt optimaal geregeld door het zelfsperrende Q2, maar laat speelruimte absoluut toe. De DNA-knop is ook in de QV van de partij. Er zijn drie standen mogelijk, te weten Normal, All Weather en Dynamic. In de laatstgenoemde afstelling reageert onder meer het gaspedaal feller, een prettig karaktertrekje.

Ambities
Er zit dus ruim voldoende pit in de MiTo QV. Als we ‘pit’ uitdrukken in vermogen, komen we uit op 170 pk. Dat is heel wat voor een B-segmenter. De 1.4 MultiAir is een heerlijke motor, die past bij de ambities van deze snelle MiTo. Want, hij is van meerdere markten thuis. Dankzij de briljant verzonnen inlaatklepregeltechniek manifesteert de MultiAir zich niet alleen zuinig, maar ook prestatiegericht. Kortom, de MiTo QV is een rappe jongen die meegaat met z’n tijd.


 

 


  

| Disclaimer