Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Spider 1.750 Turbo


image/jpeg

 

17-07-2009 - tekst Toine Damo 

De Alfa Spider is als een té knappe vrouw. Die spreek je niet aan, want ze zal wel bezet zijn of iets dergelijks. Want waarom is de Spider anders zo’n zeldzame verschijning? Om het ijs te breken, gooit Alfa Romeo een ‘oude’ charme in de strijd: de 1.750 cc.

 

Oog in oog met de Spider zijn we opnieuw onder indruk van zijn belijning. Gespierd, maar wel verfijnd. Eigenlijk vinden we de Spider nog fraaier dan zijn gesloten evenknie: de Brera. Ook de grijs gespoten velgen staan smaakvol en sportief bij de rode carrosseriekleur. Alfa Romeo kiest bij de Spider voor een linnen kap, historisch beter verantwoord zullen de Italianen gedacht hebben. Met de kap gesloten, oogt de Spider onveranderd mooi.

 

Oude bekende
Genoeg gekeken, tijd om te rijden! Want hét nieuws is natuurlijk de nieuwe krachtbron, de 1.750 turbobenzinemotor. Alfa Romeo heeft met deze specifieke motorinhoud een oude bekende van stal gehaald. Vroeger moest je de sleutel omdraaien, tegenwoordig brengen we hem tot leven middels een startknop. Voor een relatief kleine cilinderinhoud klinkt de motor ruim voldoende Spartaans. Autofabrikanten ontwikkelen tegenwoordig zuinigere motoren, zonder daarbij in te leveren op het gebied van prestaties. Zo ook Alfa Romeo. De 1.750 levert liefst 200 pk, maar wellicht nog verbazingwekkender: 320 Nm koppel! Voor een benzinemotor van dit kaliber is dat ongehoord veel. Even kort door de bocht: Alfa Romeo krijgt dit voor elkaar door de turbo eerder aan het werk te zetten, omdat er een teveel aan lucht door de cilinder stuwt.


Genoeg temperament
De Spider beschikt bij elke gewenst toerental over genoeg temperament. En er valt zowel sportief als comfortabel mee te rijden. Zo wordt bijvoorbeeld niet elke oneffenheid hardnekkig doorgegeven. In de vroegere sportwagens kon je nog herkennen of iemand een sigaret of een shaggie op straat had gegooid. Van 0 naar 100 km/h duurt 7,7 seconden, terwijl de topsnelheid 232 km/h bedraagt. De fut is er niet snel uit, want met groots gemak bereiken we - op de Italiaanse snelweg - snelheden over de 200 km/h. Als we wat dieper het gas intrappen, merken we dat het windscherm achter ons veel nuttig werk verzet, want de rijwind blijft tot een minimum beperkt. Gemiddeld verbruikt de Spider met 1.750 turbobenzinemotor 8,1 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 189 g/km, goed voor een C-label.


Vanafprijs gedaald
Waarom kent zo’n bloedmooie auto dan zulke bescheiden verkoopaantallen? Het blijft een raadsel. Goed, het was voorheen geen koopje, maar het is dan ook wel een exclusieve Italiaan. Met de komst van de goed presterende 1.750 turbobenzinemotor daalt de vanafprijs naar € 43.450,-. Wellicht dat nu meer mensen hun weg naar de Alfa Romeo-dealer vinden. Het is in ieder geval een partner waar je enkel plezier mee beleeft…


image/jpeg


  

| Disclaimer