Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alfa Mito


image/jpegOnbevooroordeeld


Vooroordelen zijn nare dingen waar we allemaal zo snel mogelijk vanaf moeten. De Alfa Romeo MiTo logenstraft alle vooroordelen die je tegen een Alfa kunt hebben. Wij reden er een week mee, en eigenlijk wilden we hem niet meer terug geven.
Autojournalisten zitten in de bevoorrechte positie dat ze vrijwel wekelijks in een splinternieuw model rijden, met de meest geavanceerde technische snufjes. Als je dan voor de verandering in een model uit 2013 stapt, dat een update is van een auto uit 2008, moet je soms even slikken bij het gebrek aan kekke knopjes en moderne snufjes. Maar in de Alfa Romeo MiTo hadden we dat gevoel juist helemaal niet. Integendeel, hij voelde als een door en door betrouwbare, uitgebalanceerde en luxe auto. Misschien was de MiTo gewoon zijn tijd ver vooruit.

DNA

Zijn uiterlijk is volmaakt tijdloos. De schildvormige grille met het nummerbord aan de zijkant is uniek voor het merk Alfa Romeo. Over honderd jaar staat deze grille nog steeds in allerlei boeken over design. Het interieur is uitgevoerd in leer, wederom tijdloos. De aluminium sportpedalen zijn gewoon mooi, zonder nou direct tijdloos te zijn.
De 1.248 cc dieselmotor is superzuinig. Wij behaalden een gemiddeld verbruik van 1 op 20.5. Op de boordcomputer stond vlak na het tanken een actieradius van 1014 kilometer. Dat zijn getallen waar een mens vrolijk van wordt. De auto is niet supersnel met deze motor, maar gewoon lekker vlot. De MiTo heeft de bekende DNA-knop, waarmee je kunt schakelen tussen Dynamisch, Normaal en All Weather. De verschillen tussen de drie rijmodi zijn overduidelijk.
Rijden in de MiTo is vooral ontspannend. De ruimte voorin is riant, de stoelen zitten fantastisch en de bediening is moeiteloos en intuïtief.
Alfa Romeo was lang geleden berucht vanwege de roest, maar dat probleem is allang opgelost. Trouwens, vroeger roestten alle auto's.  Dus dat vooroordeel kan bij het grootvuil. Verder zouden Alfa's onbetrouwbaar zijn en zouden alle onderdelen in de cabine halflos zitten. Nou, ook dat is onzin, want deze MiTo heeft geen losse onderdeeltjes en alles zit degelijk op zijn plek. De MiTo maakt een volkomen betrouwbare indruk. Tijdens de testweek is hij op geen enkele hapering te betrappen. En dat maken we wel eens anders mee.
Dus ja, hoe mooi wil je het hebben? Een uitontwikkelde auto die tijdloos en zuinig is. En probleemloos.
De Alfa Romeo MiTo kost vanaf 15.950 euro. De 1.3 diesel Distinctive kost 20.150 euro. De Alfa-dealer heeft momenteel tevens een riante uitgevoerde Junior-versie in de aanbieding voor 20.650 euro.
image/jpeg

image/jpeg
  

| Disclaimer