Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi A1


 

23-08-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

Met de A1 betreedt Audi een compleet nieuwe wereld, het zogenoemde compacte premium-segment. Voor Audi is het dus een spannende periode, want hoe wordt hij ontvangen? Tijdens de autosalon van Genève hebben we in ieder geval kunnen zien dat het met de vormgeving helemaal goed zit, maar nu kregen wij ook de gelegenheid om er eens flink in te sturen.

 

Veruit de meeste autofabrikanten zoeken keer op keer een toepasselijke omgeving om de internationale pers kennis te laten maken met een nieuw model. In het geval van de nieuwe Audi A1 was de keus snel gemaakt, want waar kun je deze compacte stadsauto beter testen dan in de Duitse hoofdstad? Zodra we op de parkeerplaats aflopen waar zo’n twintig A1’s op een rijtje staan, hebben we niet meteen het gevoel dat het hier gaat om iets compleet nieuws. De A1 beschikt namelijk over alle eigenschappen die we van Audi gewend zijn, zoals een single-frame voorgrille, koplampen met led-dagrijverlichting en een strakke lijn aan de zijkant van het koetswerk. De A1 is dan ook onmiskenbaar Audi. Hoe dan ook, zonder dat we er een meter in hebben gereden, zijn we er al van overtuigd dat de A1 een serieuze bedreiging zal vormen voor de gevestigde orde in het compacte premium-segment (lees MINI, Citroën DS3).

 

Echte Audi

Zodra we achter het stuur plaatsnemen, worden we heerlijk omringd door een typisch Audi-dashboard. Alles wat je aanraakt is van torenhoge kwaliteit, de gebruikte materialen sluiten naadloos op elkaar aan en op het gebied van luxe valt er eveneens niets te klagen. Het eerste exemplaar waar we mee op pad gingen, was een Ambition-uitvoering. Meteen werden we geconfronteerd met hetzelfde navigatiesysteem als in de Audi A8 en een overweldigend Bose-geluidssysteem waarvan de speakers in de voordeuren zijn omringd met ledverlichting. Hoewel het in beide gevallen gaat om een optie, zijn het toch goede voorbeelden dat de A1 op dit gebied niet onderdoet van andere Audi-modellen. Het enige verschil is gewoonweg de ruimte. Die is natuurlijk een stuk beperkter ten opzichte van een A3, maar desondanks bleek onze ruim 1,90 meter lange bijrijder gewoon voldoende bewegingsruimte hebben. De kofferbak is met een inhoud van 267 liter groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen.

 



Drie krachtbronnen
Audi levert de A1, afgezien van de sportieve S1 die later volgt, met drie verschillende motoren. De 1.4 TFSI levert met zijn 122 pk meer dan voldoende vermogen en vooral in combinatie met de razendsnel schakelende zeventraps S tronic automaat (die zelfs voor een lagere CO2 uitstoot zorgt ten opzichte van de handbak) stelt hij niemand teleur. Hoewel de 1.4 TFSI vooralsnog de krachtigste motor is, moeten we eerlijk zeggen dat de 1.2 TFSI met 86 pk opvallend goed presteert. Ons inziens is dit zelfs de fijnste motor voor de A1. Deze compacte turbomotor biedt een perfecte mix tussen een gunstig brandstofverbruik en felle prestaties. Dieselen kan met de 105 pk sterke 1.6 TDI, die zich in diverse andere modellen al heeft bewezen. Ook in de A1 bevalt hij prima en biedt hij op elk gewenst moment voldoende trekkracht. Dat alle motoren efficiënt met de brandstof omgaan, blijkt uit het feit dat er louter A- en B-labels worden geleverd en elke versie valt in de 20%-bijtellingscategorie.

Vanaf € 17.500,-
Nadat we met de drie motoren hebben gereden, zijn alle eventuele twijfels over pure Audi-rijeigenschappen compleet weggenomen. Ook bij snelheden dik boven de 120 km/h voelt de A1 erg zelfverzekerd en zit het met de geluidsisolatie eveneens helemaal goed. Op de grote vraag of de A1 een echte Audi is, kunnen we snel antwoord geven. Want dat is hij absoluut. De prijzen beginnen bij € 17.500,- voor de A1 1.2 TFSI Attraction. Daarnaast zijn diverse optiepakketten beschikbaar en zijn tevens de dakbogen in een andere kleur te verkrijgen. Echter zijn de optiepakketten redelijk aan de prijzige kant, maar laten we eerlijk zijn: het gaat hier wel om een Audi.

 

 


  

Audi A1 1.2 TFSI

Ambition

 

Prijs

19.500 euro

 

Vermogen

86 pk bij 4.800 t/min

 

Koppel

160 Nm bij 1.500 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

119 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

11,7 sec

 

Topsnelheid

180 km/h

 

Bagageruimte

267 liter

 


| Disclaimer