Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi A1 Sportback


 

23-1-2012 - tekst + foto's Rob Strating

Met twee extra portieren, nieuwe motoren en een dynamisch design krijgt de al bestaande A1 er een iets groter zusje bij. Een verslag van de introductie aan de Costa Brava.

Met de A1 kwam Audi vorig jaar weer het B-segment binnen als premiummerk. Uiteraard hadden de marketingmensen in Ingolstadt concurrent MINI in het vizier. Met de Sportback gaan ze nog een stap verder. De ruim honderd jaar oude fabriek heeft de Sportback chique en goed uitgerust de wereld ingestuurd, maar voor dat laatste moet wel worden afgerekend.
We reden de Sportbacks met drie verschillende motoren in het bergachtig gebied ten westen van Lloret de Mar.

Agressief
De grimmige, haast agressieve blik wordt voornamelijk veroorzaakt door zijn oogopslag, zeker met de led-dagrijverlichting. De grote geribbelde neus doet daar nog een schepje bovenop. Dan is daar de zogenaamde ‘tornadolijn’, een geprononceerde vouw om de hele auto heen die de kleine Audi een gezonde portie dynamiek meegeeft. De Sportback onderscheidt zich duidelijk op een aantal punten van de tweedeurs, onder andere door zijn twotone koetswerk. Het dak heeft drie contrasterende kleuren: zwart, donker – en zilvergrijs. Voorts kwam de B-stijl een flink stuk naar voren, er is een derde ruitje verschenen vlak voor de C-stijl en de achterruit kwam een stuk steiler te staan. Hij is iets hoger en iets breder. De lengte en de wielbasis zijn gelijk. De led-verlichting maakt zowel voor als achter, vooral in het donker, een geweldige indruk.

Noblesse oblige
Audi heeft zich al jaren ten doel gesteld elk model te voorzien van dezelfde kwaliteit materialen, in dit geval doet de A1 Sportback niet onder voor bijvoorbeeld zijn groet broer, de A8. De haptonomie in het interieur is heerlijk: het doet allemaal solide, welverzorgd en rijk aan. Toch is het geenszins saai, want in sommige uitvoeringen zijn er speelse kleurige accenten aangebracht in de bekleding en op de luchtroosters. Tevens zijn er verrassende led-gadgets in de portieren aangebracht, kortom een frivool tintje in het premiumsegment. Grote, overzichtelijke ronde klokken die als voorbeeld mogen dienen voor de concurrentie, sieren het instrumentenpaneel. Duidelijk analoge meters voor de koelwatertemperatuur en de brandstof en een overzichtelijk infodisplay maken in samenwerking met de duidelijke hendels en knoppen, dat de ergonomie een hoog cijfer meekrijgt. In het donker worden alle instrumenten rood aangelicht en ook de sfeerverlichting is in die kleur. Via de MMI-knop kan het infotainment aangestuurd worden, of dit nu de bediening van het navigatiesysteem, of de Bose surround sound met 14 speakers, de bluetooth verbinding en de info over de auto. Het is even studeren, maar dan weet je wat je aan die magische knop hebt.
Vooral de optionele sportstoelen in de S-line Sport hebben we op de bochtige bergweggetjes ongelooflijk weten te waarderen. Achterin is de beenruimte niet overbemeten, maar dankzij de intelligente aanpassingen is er duidelijk meer ruimte voor het hoofd. In de praktijk zijn die twee extra portieren gewoon gemakkelijker om bijvoorbeeld de baby in het stoeltje te zetten, vooral omdat de Sportback vooral bedoeld is voor jonge urbane gezinnen. Ook de kofferruimte is met z’n 270 liter op die basis geschoeid.

Genieten
We reden de bergroute van 70 kilometer met de 1.4 TFSI (benzine) met 185 pk en de 2.0 TDI met 143 pk. Tot slot de 47 kilometer lange route naar het hotel met de 1.4 TFSI met 140 pk die over cilinderuitschakeling beschikte.
De A1 Sportback weegt gemiddeld rond de 1.065 kilogram. Dat is te danken aan het gebruik van aluminium en hoogvaste staalsoorten.
De 1.4 TFSI met 185 pk heeft het S (Sportline) pakket in huis. Het monstertje spurt in 6,9 seconden naar de honderd en heeft een top van 227 km/h! Zelfs op steile hellingen word je tijdens het accelereren nog in de stoel gedrukt. Daarbij produceert hij een brachiale grom die op een getergd roofdier lijkt. De zeventraps S-Tronic is een zogenaamde automaat met dubbele koppeling: hij legt telkens de volgende versnelling klaar en is daarmee het beste wat een automobilist op dit gebied kan overkomen!
De bochtenstabiliteit is fabuleus, haast bij het neutrale af. We hebben ongelooflijk veel plezier beleefd op de haast uitgestorven route met de ontelbare bochten en steile klimmetjes. Niet in de laatste plaats geholpen door de fijne besturing die gelukkig een uitstekende terugmelding geeft van het type wegdek. De brede en lage banden 215/40 R17 geven overigens elk naadje in de weg luid en duidelijk door…
Van de dikste benzine naar de dikste diesel: de 2.0 TDI, over dezelfde route, maar nu handgeschakeld. Razendsnel gaat onze blik van de toerenteller naar de weg en omgekeerd. Zaak is de naald van de toerenteller zo rond de 2.000 te houden, dan beschikt hij over het meeste rendement van zijn 320 Nm en klimt hij fluisterstil de bergen in. Wat een brute kracht! De iets hogere banden gaan gepaard met duidelijk meer comfort en dat wordt natuurlijk ook gewaardeerd.

Cylinder-on-demand
De laatste rit naar het hotel in Lloret de Mar maken we met de splinternieuwe 1.4 motor met het systeem: cylinder-on-demand.
Als bij de 1.4 TFSI met 140 pk het toerental tussen 1.400 en 4.000 ligt, wordt bij geringe belasting de kleppen van de tweede en de derde cilinder gedeactiveerd, waardoor de motor slechts op twee cilinders loopt, hetgeen leidt tot een forse brandstofbesparing – Audi claimt 4,7 l/100 km - een krachtbron van de toekomst!

De Sportback is een welkome aanvulling op het tweedeursmodel en zal het aantal van 120.000 verkochte exemplaren tot nu toe, vast en zeker verdriedubbelen!
De prijzen van de Sportback beginnen bij 17.430 euro voor de 1.2 TFSI.

 

 

 


  

| Disclaimer