Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi A4 allroad quattro


image/jpeg

 

Dé trend in autoland is dat alles kleiner moet. De motoren worden compacter en zuiniger, zonder aan vermogen in te leveren en door slimmer ruimtegebruik kunnen verschillende modellen ook minder pompeus. En daarom is het goed te verklaren waarom Audi nu pas met een A4 allroad quattro op de proppen komt.

 

Volgens Audi zullen er op jaarbasis een paar duizend klanten kiezen voor deze nieuwe telg. Deels A6 allroad-rijders die met een maatje minder ook prima uit de voeten kunnen, maar ook mensen die vanuit een SUV weer wat lager bij de grond willen komen en natuurlijk ook compleet nieuwe klanten. En dat is voor Audi genoeg om deze auto te ontwikkelen. Nu blijven de kosten die daarmee gemoeid zijn behoorlijk binnen de perken, de basis bestond immers al. De kunst is echter om de auto een zodanig afwijkende uitstraling mee te geven, dat de klant bereid is om een paar duizend euro extra voor de aanschaf te betalen. Om te beginnen staat de carrosserie maar liefst 37 mm hoger boven het wegdek. Dat komt deels door een andere wiel/bandcombinatie, maar ook door aanpassingen aan de ophanging. Tegelijk worden de spatbordranden door kunststof opzetstukken verbreed en dat biedt Audi de mogelijkheid de spoorbreedte voor en achter aan te passen. De mogelijke invloed op de stabiliteit door het verhogen van de bodemvrijheid wordt hierdoor weer keurig opgevangen. En dan hebben we de technische aanpassingen aan de auto wel gehad in vergelijking met de gelijk gemotoriseerde A4 Avant quattro. Wat uitstraling betreft is de nieuwe allroad een auto die meer de aandacht op zich vestigt, maar tegelijk ook wat zelfverzekerder lijkt. De gewone A4 Avant lijkt door zijn relatief lage daklijn behoorlijk sportief, terwijl juist de allroad een tikkeltje utilitair van karakter is. Maar in interieurvolume en laadruimte is er uiteraard geen enkel verschil.

 

Vermogende viercilinders

Waar Duitse merken zich in het verleden bij een nieuw model vooral concentreerden op de dikste motoren, ligt bij Audi de nadruk vooral op viercilinders. Vermogende viercilinders, dat wel, want de 2,0-liter TFSI met directe inspuiting en turbo is met 211 pk bepaald geen straf. Datzelfde geldt overigens voor de 2.0 TDI met 170 pk, waarvan nog een ‘instapper’ verschijnt goed voor 143 pk. Het leveringsprogramma wordt helemaal compleet met de 3.0 TDI. In ons land wordt de 2.0 TFSI standaard gekoppeld aan de zeventraps S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. Iedere keer opnieuw maakt de snelheid van de schakelbewegingen indruk. Het gaat zelfs zo vlot dat we de handmatige mogelijkheid direct vergeten, hier is niet tegenop te boksen. Wie een viercilinder benzinemotor voor een relatief zwaarlijvige auto als deze Audi wat aan de krappe kant vindt, die zal zeer verrast zijn door het prestatieniveau. Immers de auto accelereert in slechts 6,9 seconden naar de 100 km/h en kent een top van 230 km/h. De motor doet wat betreft trekkracht zodoende niet onder voor een gemiddelde zescilinder. Dat komt omdat de turbo bij behoorlijk lage toerentallen al voor een fors koppel zorgt, maximaal zelfs 350 Nm. En omdat Audi werk gemaakt heeft van de isolatie, missen we geen V6 als we het over de geluidsproductie gaat.

 

Uitstekende rechtuitstabiliteit

Eenmaal gezeten achter het stuur in het fantastisch verzorgde en perfect afgewerkte interieur is er eigenlijk geen verschil meer tussen een allroad en de reguliere Avant. De auto heeft tot zeer hoge snelheden een uitstekende rechtuitstabiliteit, maar ook in snel genomen bochten volgt de koets probleemloos de aangegeven koers. De elektronica hoeft dan nog lang niet in te grijpen. Een nieuw item is ESP met Off Road Detection. De auto merkt het namelijk als er onverhard wordt gereden en past dan de reacties van het ESP aan. En dat betekent dat de A4 allroad nog meer in huis heeft voor een stevig robbertje sturen door de blubber.

 

 image/jpeg


  

| Disclaimer