Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi A5


 

27-10-2011 - tekst Nile van Leeuwen

Audi heeft alle modelvarianten van de A5 vernieuwd. Na vier succesvolle jaren werd de voorzijde opgefrist, de motoren zijn efficiënter en de techniek werd op diverse punten aangepast. Maar rijdt de A5 nu ook beter?

 

Vanwege het succes van de complete A5-reeks vond Audi het niet nodig om het model na vier jaar ingrijpend te wijzigen. Alleen de voorzijde werd opnieuw vormgegeven en zowel voor als achter zijn nieuwe lichtunits met fraaie led-verlichting gemonteerd. Opvallend is de wijze waarop Audi het interieur heeft geprobeerd te perfectioneren. De fabrikant heeft zich door zijn klantenkring laten adviseren en dat heeft geresulteerd in minder bedieningsknoppen, en enkele hebben nu een dubbelfunctie. Vanwege de hoeveelheid functies die een A5 tegenwoordig met zich meebrengt, is het belangrijk dat je alles snel en zonder al te veel denkwerk kunt bedienen. En dat heeft Audi dik voor elkaar. Vrijwel alles werkt zeer intuïtief, waardoor je je ogen vooral op de weg kunt houden in plaats van op de middenconsole.

Euro 6
Hoewel de A5 met diverse vernieuwde benzine- en dieselmotoren verkrijgbaar is, waren wij vooral benieuwd naar de nieuwe 1.8 TFSI. Deze zeer doordachte benzinemotor voldoet nu al aan de Euro 6-emissienorm, levert 170 pk en 320 Nm en produceert een CO2-uitstoot van 134 g/km (Sportback 136 g/km). Zakelijke rijders betalen voor deze versie dan ook 20% bijtelling en dat is zeer waardevol, aangezien Audi grotendeels zakelijke klanten aantrekt. Maar of je een A5 1.8 TFSI via de zaak aanschaft of niet, spijt zul je niet krijgen. De turbomotor loopt uitermate soepel, kruipt lekker evenredig naar het rode toerengebied en levert op elk gewenst moment meer dan voldoende kracht. Ook het lage geluidsniveau en de trefzekere, handgeschakelde zesbak verdienen een compliment.

Besturing
Over de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging zijn we minder positief. Audi noemt brandstofbesparing als belangrijkste reden om dit toe te passen, maar de besturing is er niet beter van geworden. Hoewel de A5 nog steeds met veel precisie stuurt, reageert de snelheidsafhankelijke bekrachtiging erg abrupt. Bij lage snelheden stuurt hij lekker licht, maar wanneer je het gaspedaal intrapt, neemt de tegendruk ineens flink toe en dat voelt onwennig en kunstmatig. Desondanks is en blijft de Audi A5 een geweldige auto om in te rijden. De wegligging, de kwaliteit, het tijdloze design; hij heeft alles wat een auto daadwerkelijk premium maakt. En dat dwingt nu eenmaal respect af. De prijzen beginnen bij 39.345 euro voor de A5 1.8 TFSI Sportback en lopen op tot 86.000 euro voor de 333 pk sterke S5 Cabriolet.

 

 

 

 

 


  

Audi A5 Sportback

1.8 TFSI

  

Prijs

39.345 euro

 

Vermogen

170 pk bij 3.800 t/min

 

Koppel

320 Nm bij 1.400 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

5,8 l/100 km

 

CO2-uitstoot

136 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

8,2 sec

 

Topsnelheid

230 km/h

 

Bagageruimte

480 liter

 


| Disclaimer