Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi A6


 

08-03-2011 - tekst Nile van Leeuwen

De Mercedes-Benz E-Klasse en BMW 5 Serie hebben hun beste tijd gehad, althans, als het aan Audi ligt. De Duitse fabrikant heeft ruim de tijd gehad om deze geduchte concurrenten onder de loep te nemen en de A6 nog beter te maken. Het internationale autojournaille vertrok naar Sicilië voor de eerste kennismaking met de nieuwe zakensedan.

 

Audi is de laatste jaren bijzonder succesvol. Het aansprekende design met de kenmerkende Single Frame Grille aan de voorzijde blijkt een schot in de roos. Enige nadeel is dat de A4, A6 en A8 behoorlijk veel op elkaar beginnen te lijken en zelfs de kenner al moeite heeft ze uit elkaar te houden. Je zou denken dat deze designstrategie niet eindeloos succesvol blijft. Het is dan ook wachten op een Audi zónder enorme grille en koplampen met opvallende led-techniek. Audi houdt echter strak aan deze merkwaarden en benadrukt dat de desingstrategie voorlopig niet zal veranderen. Afijn, de A6. Ondanks dat de vormgeving voorspelbaar is, kunnen we de fabrikant er niet van betichten dat er niet wederom een zeer chique auto is ontworpen.

Luxueus
Vanbinnen maakt de A6 eveneens een spetterende indruk. Het dashboard, dat hoort bij een auto van het kaliber A8, heeft Audi ook in het compactere model gemonteerd en zorgt in één klap voor een buitengewoon luxueuze en hoogwaardige uitstraling. Allerlei zaken, zoals het MMI-systeem, het 8-inch grote beeldscherm, de afwerking en de gebruikte materialen zijn dusdanig verbeterd, dat het interieur van de vorige A6 ineens tien jaar ouder lijkt. En wat dacht u van het comfort? De nieuwe A6 heeft alles in zich om een rit naar Zuid-Frankrijk in één keer af te leggen. Mocht de bestuurder toch slaperig worden, dan houden diverse geavanceerde veiligheidssystemen de omgeving én de chauffeur in de gaten.

Drive Select
Waar de modellen van Mercedes-Benz en BMW traditioneel zijn uitgerust met achterwielaandrijving, houdt Audi stug vast aan voorwielaandrijving of quattro-vierwielaandrijving. Groot pluspunt van de A6 is het Audi Drive Select, waarmee de gewenste setup voor het onderstel kan worden gekozen. Het rijkarakter kan variëren van zeer comfortabel tot lekker sportief, hij ligt te allen tijde als een rots op de weg en alle TFSI- en TDI-motoren doen de A6 razendsnel én fluisterstil accelereren. Als we de A6 uiteindelijk in een hokje moeten plaatsen, valt hij precies tussen het comfort van een E-Klasse en de sportiviteit van een 5 Serie.

46.900 euro
Een Audi A6 anno 2011 is gewoon een geweldig goede auto. Hij is volmaakt, hij voorziet in enorm veel geavanceerde technologie en hij gaat hoe dan ook een succesvolle verkoopstart tegemoet. Het is alleen jammer dat hij zo voorspelbaar is en dat Audi niet eens met iets totaal vernieuwends uit de hoek komt. Maar eerlijk is eerlijk. Zodra je in de nieuwe A6 wegrijdt, kan je dat ook niet zo veel meer schelen. Wie al een tijdje met smart zit te wachten, kan inmiddels bij de Audi-dealer langs voor een offerte. De prijzen beginnen bij 46.900 euro.

 

 

 

 

 

 

 


  

Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line

 

Prijs

69.150 euro

 

Vermogen

245 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

500 Nm bij 1.400 t/min

 

Transmissie

Zeventraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

6,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

158 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

6,1 sec

 

Topsnelheid

250 km/h

 

Bagageruimte

530 liter

 


| Disclaimer