Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi A7 Sportback


 

01-03-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Wie de Audi A4 niet sportief genoeg vindt en de A6 te zakelijk, kan sinds eind 2009 terecht voor een perfecte tussenvariant, namelijk de A5 Sportback. Met de nieuwe A7 Sportback heeft Audi een vergelijkbaar model gecreëerd, dat in het topsegment voor de nodige opschudding moet gaan zorgen.

Toen we met de A5 Sportback op pad gingen, werd al gauw duidelijk dat niet alleen het uiterlijk, maar zeker ook de rijeigenschappen bijdragen aan zijn sportieve imago. De ontwerpers van de A7 Sportback kregen de taak een soortgenoot te ontwikkelen, maar dan een flinke slag groter. Het cijfertje ‘7’ geeft al aan dat hij tussen de A6 en A8 is gepositioneerd en het moge duidelijk dat het nichemodel de strijd aangaat met de Mercedes-Benz CLS. Bij het zien van de eerste beelden was het lastig oordelen, maar toen de A7 bij de importeur netjes op ons stond te wachten, waren we het snel eens. Zodra de A7 voor je neus staat, overdondert hij je met zijn oogverblindende lijnenspel en ben je meteen verkocht. Ook de vele nieuwsgierige reacties van medeweggebruikers geven aan dat we het hebben over een bijzonder imposante verschijning.

Interieur
Het typische coupé-karakter komt niet alleen tot uiting in de aflopende daklijn, de stijlloze ramen en het derde zijruitje dat verwijst naar de illustere Audi 100 Coupé S uit 1969, maar ook het interieur sluit naadloos aan op het sportieve imago. De A7 heeft een forse lengte van 4,97 meter, maar is nog geen anderhalve meter hoog. Je zit dan ook aanzienlijk lager dan bijvoorbeeld in een A6, maar dat heeft verder geen enkele invloed op de zitruimte. In de A7 kunnen vier volwassenen riant plaatsnemen en de kofferbak biedt een enorme inhoud van 535 liter. Het dashboard dat Audi in de A7 heeft gemonteerd, kennen we inmiddels van de A8 en de nieuwe A6. De kwaliteit druipt er van af en de hoeveelheid luxe is eigenlijk teveel om op te noemen. Het navigatiesysteem, dat overigens is gekoppeld aan Google Earth, en tal van andere zaken laten zich eenvoudig bedienen en het enorme kleurendisplay zorgt voor een prachtige weergave. Het 8-inch grote scherm is zelfs zo groot, dat het soms té nadrukkelijk aanwezig is en dat het soms juist prettig is om het scherm middels een druk op de knop even te laten verdwijnen.

 



quattro
Wij reden met een 3.0 TDI quattro in combinatie met een S tronic-automaat met dubbele koppeling die we overigens hebben ervaren als één van de allerbeste transmissies ooit getest. Het fijne aan de A7 is dat hij precies doet wat je wilt. Hij volgt exact en haarscherp de bewegingen van het stuurwiel en zodra je het gaspedaal intrapt, zorgt het vermogen van 245 pk en het riante koppel van maximaal 500 Nm voor een flinke duw in je rug. De ruim 1.700 kilo wegende Sportback is zelfs in staat binnen 6,3 seconden van 0-100 km/h te sprinten. Hoewel de remmen goed op hun taak zijn berekend, voel je toch dat de A7 aan de zware kant is en hetzelfde geldt tijdens heftig bochtenwerk. Het quattro-onderstel zorgt voor een enorme dosis grip en koersvastheid, maar bij een te hoge snelheid zorgt het gewicht nu eenmaal niet voor een sportief weggedrag. Comfortabel is de A7 in ieder geval zeker. Geluiden van buiten zijn nauwelijks waar te nemen en middels het zogenoemde Audi Drive Select kan de gewenste setup van het onderstel worden ingesteld. Na een aantal dagen sturen, valt er eigenlijk weinig negatiefs over de A7 te melden. Maar ja, na een aantal interessante opties te hebben aangevinkt kom je al gauw uit op een prijs van zo’n honderdduizend euro. En dan verwacht je ook een dijk van een auto, nietwaar?

 

 

 


  

| Disclaimer