Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi A8


image/jpeg

 

08-03-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Elk automerk heeft wel een vlaggenschip. Een model dat laat zien waar het merk op dat moment toe in staat is. Bij Audi is dat overduidelijk de A8. Nu Audi zijn genereuze limousine compleet heeft vernieuwd, kregen wij de gelegenheid om te ondervinden hoeveel voorsprong door techniek Audi daadwerkelijk heeft.

 

Tijdens de persconferentie van de nieuwe Audi A8 werd één ding meteen duidelijk gemaakt, namelijk dat de nieuwe Audi A8 beschikt over de meest geavanceerde technieken en voorzieningen die voor Audi op dit moment haalbaar zijn. Maar dit model is niet puur een kwestie van prestige, het is een type auto waarin de meest vooraanstaande personen zich willen laten vervoeren. Naast de ‘gewone’ burger die een A8 kan veroorloven, moet hij ook de minister-president, een bankdirecteur en desnoods president Obama aanpreken. Het segment waarin de Audi A8 zich begeeft, is bovendien een betrekkelijk kleine, met de BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse als belangrijkste concurrenten. Ook de concurrerende modellen zijn toonaangevend voor het betreffende merk en het is dan ook keer op keer een gevecht om de positie als marktleider.

 

Ingetogen groots

Het ontwerp van de nieuwe A8 is enerzijds precies zoals je zou verwachten, anderzijds komt hij ietwat ingetogener over ten opzichte van zijn voorganger. Zijn strakke lijnen maken hem chiquer, hij is wat minder imponerend, terwijl de fraaie ledverlichting aan de voor- en achterzijde de A8 toch een uitdagende uitstraling verleent. Zodra je instapt, is de term luxe helemaal niet meer weg te denken. In het complete interieur zijn louter hoogwaardige, perfect afgewerkte materialen te vinden en het op de bestuurder gerichte instrumentenpaneel biedt een bedieningsknop voor de meest uiteenlopende comfortvoorzieningen. Opvallend is de touchpad, waarmee handmatig een letter kan worden ‘geschreven’ voor het zoeken van een contactpersoon in het telefoonboek of een bestemming in het navigatiesysteem. Dat het MMI-systeem (Multi Media Interface) is verbeterd, merken we tijdens het bedienen. De weergave op het 8-inch grote scherm is bijzonder fraai en het navigatiesysteem is nota bene direct gekoppeld aan Google Earth. De stoelen zitten voortreffelijk en ze zijn in erg veel verschillende manieren te verstellen. Optioneel zijn zelfs 22-voudig elektrisch verstelbare én geventileerde stoelen, al dan niet in combinatie met een massagefunctie. Dit geldt ook voor achterin. Op audiogebied behoort een Bang & Olufsen Advanced Sound System met negentien speakers en twee versterkers (1.400 Watt) tot de mogelijkheden, waarvan de geluidskwaliteit niet is te bevatten. Achterin wordt het, naast een zee aan beenruimte, nog aangenamer gemaakt door een optioneel entertainmentsysteem met een 20 Gb harddisk, twee memorycard-openingen en twee 10,2-inch monitoren. Het is al met al buitengewoon goed vertoeven achterin de nieuwe A8. In dit segment is de beleving achterin voor veel klanten immers een belangrijk argument om de auto wel of niet te kopen.

 

image/jpeg

 

Voorbeeldige achtcilinders

Het koetswerk en het interieur van de A8 mag dan compleet nieuw zijn, onderhuids zijn echter de grootste vooruitgangen te vinden. De A8 is in eerste instantie leverbaar met een 4.2 V8 TDI en een 4.2 V8 FSI. Over beide motoren kunnen we niets anders dan zeer positief zijn. De 4,2-liter dieselmotor is met zijn vermogen van 350 pk en een koppel van maar liefst 800 Nm een bul van een krachtbron. Vanwege het extreem hoge koppel accelereert hij buitengewoon snel, de souplesse en snelheid tijdens het beklimmen van de steilste heuvels is ongekend en daarbij is deze V8 ook nog eens muisstil. Een en al lof overigens voor de compleet nieuwe achttraps tiptronic-transmissie, die voor een groot deel verantwoordelijk is voor het geweldige rijgedrag. Hetzelfde geldt voor de benzinemotor. Deze direct ingespoten 4,2-liter FSI levert 372 pk en een koppel van 445 Nm en heeft met een sprint van 5,7 seconden een fractie langer (0,3 seconden) nodig om, ten opzichte van de diesel, vanuit stilstand de 100 km/h te bereiken. Het karakter van de benzinemotor zit ‘m met name in de hogere toeren. Bij de dieselmotor is de pit er na 3.500 toeren redelijk uit. De benzinemotor kun je daarentegen tot 7.000 toeren doortrappen. De rijbeleving is dan ook redelijk anders, plus het feit dat de V8 FSI een heerlijke, traditionele V8-brul via de twee einddempers naar buiten schreeuwt. Hoeveel kracht beide V8-motoren ook leveren, in beide gevallen ben je verzekerd van een groen C-label en daarmee laat Audi zich in technisch opzicht ook weer van zijn beste kant zien.

 

Audi Drive Select

Rijden in de benzineversie voelt dus iets sportiever, maar voor elke A8 geldt dat er via de ‘Audi Drive Select’ kan worden gekozen tussen een comfort-, automatic- of dynamic-stand. Zaken als de demping, de automaat inclusief gasrespons en het gevoel in het stuur zullen zich direct aanpassen aan de gewenste stand. In de comfort-stand veert de A8 net als een boot, maar tijdens het rijden op slecht wegdek is dit zeker geen overbodige luxe. In de dynamic-stand komt de uitstekende wegligging van het quattro-onderstel het beste tot zijn recht. Maak je het echt te bont in de bocht, dan zal de ruim 1.900 kg wegende Audi onderstuur vertonen.

 

Potentiële marktleider

Het maakt in de nieuwe Audi A8 niet uit of je achterin of achter het stuur zit. Voor elke inzittende biedt Audi het beste wat het merk uit Ingolstadt te bieden heeft. Naar ons inziens heeft de nieuwe A8 alles in zich om marktleider te worden en het complete parlement te voorzien van deze ideale zakenauto. De prijs van de A8 4.2 FSI quattro is vastgesteld op

€ 113.900,- en de 4.2 TDI quattro kost minimaal € 117.500,-.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer