Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi Q3


 

01-09-2011 - tekst Nile van Leeuwen

Grote SUV’s zullen altijd blijven bestaan, maar de compactere zijn nu juist zo populair. De komst van de Audi Q3 is dan ook geen verrassing. Aangezien het hier gaat om een compleet nieuw model in een nieuw segment, waren wij natuurlijk razend benieuwd.

 

Dat de Q3 hoog op het prioriteitenlijstje van Audi stond, komt gewoonweg omdat dit soort compacte SUV’s steeds populairder worden. Kijk maar naar het succes van de Nissan Qashqai en de BMW X1. Het kleine broertje van de Q5 bezit alle voordelen van een SUV, zoals een hoge zitpositie, veel comfort en voldoende ruimte voor het gezin, zonder dat het model afgunst oproept en torenhoge brandstofkosten met zich meebrengt. En dat is precies wat veel moderne automobilisten wensen. Wie kiest voor een Audi Q3, gaat uiteraard voor kwaliteit en zoals verwacht, zit dat helemaal goed. Zowel de gebruikte materialen als de afwerking zijn dik in orde en standaard voorziet hij in een berg luxe. Alleen het onderste gedeelte van het dashboard is vervaardigd uit keihard plastic en daar verbazen we ons toch een beetje over. Aan de andere kant komen we er nauwelijks mee in aanraking, dus is het geen punt om ons erg druk over te maken.

Rijplezier 
Met zijn aflopende daklijn, single frame grille en geavanceerde lichtunits is de Q3 in alle opzichten een herkenbaar familielid. Qua afmetingen is hij relatief laag en opvallend breed. Binnenin kunnen vier volwassenen uitstekend zitten en de bagageruimte van 460 tot maximaal 1.365 liter zal menig familieman erg tevreden stellen. Hoewel de Q3 hoog op zijn poten staat, is hij natuurlijk niet gemaakt om ruig terrein te trotseren. Rijplezier op de gebaande paden was het belangrijkste uitgangspunt en dat is goed gelukt. Middels het Audi Drive Select kan een comfortabele of sportieve setting worden gekozen, maar daarbij is wel te merken dat een superstrak en sportief weggedrag van ondergeschikt belang is. Hoewel je de Q3 haarfijn een bocht kan insturen, ontbreekt het gevoel in het stuur een beetje en daardoor ga je bijna automatisch achterover leunen en met één hand sturen. Over de pure wegligging zijn we erg positief, want zowel de voor- als vierwielaangedreven versie laat zich niet van de wijs brengen.

Viercilinders
Audi levert het nieuwe Q-model met vier verschillende 2,0-liter viercilinder turbomotoren. De twee TFSI benzinemotoren leveren 170 en 211 pk, terwijl de diesels 140 en 177 pk ter beschikking stellen. Het zijn stuk voor stuk bekende krachtbronnen die ook in de Q3 uitstekend presteren. Meer vermogen is eigenlijk nergens voor nodig, ze reageren in alle gevallen lekker direct en zijn bovendien goed geïsoleerd onder de motorkap weggestopt. Alleen de 140 pk sterke TDI met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak laat nog even op zich wachten. Uiteraard speelt een gunstig brandstofverbruik een belangrijke rol. Door het nadrukkelijk toepassen van lichtgewicht materialen worden al grote stappen gemaakt, maar ook opvallend is de automatische S tronic-transmissie die in efficiency-modus ontkoppelt zodra je de auto laat uitrollen. De motor draait dan een stationair toerental en reageert zeer alert wanneer je het gaspedaal weer aanraakt. Ook hieruit blijkt dat de Audi Q3 volledig is ontwikkeld om zijn directe concurrenten de komende jaren het nakijken te geven. De prijzen beginnen bij 38.900 euro en we durven nu al te voorspellen dat hij binnen een mum van tijd het bestverkopende Q-model wordt.

 

 

 

 

 


  

Audi Q3 2.0 TDI quattro Pro Line

  

Prijs

50.450 euro

 

Vermogen

177 pk bij 4.200 t/min

 

Koppel

380 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Zeventraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

5,9 l/100 km

 

CO2-uitstoot

156 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,2 sec

 

Topsnelheid

212 km/h

 

Bagageruimte

460 liter

 


| Disclaimer