Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi TTS


 

24-01-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Het is te kort door de bocht om te stellen dat een auto alleen een vervoermiddel is. Voor veel mensen is rijplezier namelijk een belangrijke factor. Op papier heeft de Audi TTS Roadster alles in zich om die specifieke behoefte te bevredigen. Genoeg reden om het model eens flink aan de tand te voelen.

 

De Audi TT hoeft niet te werken aan zijn imago en bekendheid. Sinds de eerste generatie is de tweezitter erg gewild en zijn het vooral de vrouwen onder ons die zich tot de TT aangetrokken voelen. Als we het hebben over de TTS, praten we toch over een model met een flinke dosis testosteron. Zoals bij elk S-model wordt het aan de buitenkant al gauw duidelijk dat het geen doorsnee Audi betreft en in het geval van de TTS is dat niet anders. Het begint al bij de voorzijde, die sowieso opvalt door de enorme grille, maar nog eens extra wordt versterkt door de sportieve bumper. De forse wielkasten zijn gevuld met 18-inch velgen en aan de achterzijde vinden we vier uitlaten die de uitdagende uitstraling compleet maken. Uiteraard zijn de buitenspiegels in aluminium afgewerkt. Het interieur is bij de standaard TT al erg sportief en de verschillen ten opzichte van de TTS beperken zich dan ook slechts tot diverse S-logo’s en sportievere kuipstoelen.

 

272 pk

Elke Audi TT heeft een achterspoiler die automatisch vanaf zo’n 130 km/h omhoog komt, maar tevens handmatig kan worden bediend. Het uiterlijk van de TTS leent zich er echter perfect voor om de achterspoiler permanent omhoog te zetten. Het extra beetje downforce kan de TTS best gebruiken, aangezien er onder de motorkap een beest van een krachtbron ligt. Audi heeft de 2,0-liter viercilinder TFSI-motor dermate opgefokt, dat het blok een vermogen van 272 pk en maximaal 350 Nm koppel bij 2.500 toeren aan de krukas levert. Het behoeft dan ook geen verdere uitleg dat de TTS er als een kogel vandoor gaat zodra je het gaspedaal vol intrapt. De TTS heeft slechts 5,4 seconden nodig om van 0-100 km/h te sprinten en als de begrenzer niet bij 250 km/h ingrijpt, zal hij zeker nog verder doortrekken. Ons testexemplaar was bovendien voorzien van een zestraps S tronic-transmissie die een substantiële bijdrage levert aan de totale rijbeleving. Op de eerste plaats schakelt deze automaat met dubbele koppeling dusdanig snel, dat het met een handbak niet is bij te houden. Ook kunnen de zes verzetten middels flippers aan het stuur handmatig worden bediend, waarmee het rijplezier alsmaar wordt versterkt. De turbomotor laat al gretig van zich horen, maar tijdens opschakelen word je nog eens getrakteerd op een flinke plof in de uitlaat.


Wegligging

In de basis is de TTS al waanzinnig sportief uitgebalanceerd, maar door de sportstand te activeren, wordt de demping nog harder en zal hij zwaarder sturen om zodoende meer gevoel te creëren tijdens heftig bochtenwerk. Dat laatste kun je wel aan de TTS overlaten. Mede door zijn vierwielaandrijving kun je een bocht gewoonweg volgas uitaccelereren, alleen vertoont hij onderstuur zodra je te enthousiast een bocht instuurt en dat is iets wat je beslist niet wilt. In dit soort situaties zal een achterwiel aangedreven sportauto prettiger aanvoelen, maar dat neemt niet weg dat de TTS een heerlijke rijmachine is. In deze auto wil je de hele dag rijden en die grijns van oor tot oor is niet weg te krijgen. Uiteindelijk is dat waar het bij dit soort auto’s om gaat. Jammer dat de weersomstandigheden het niet toelieten om met het dak open te rijden. De TTS Coupé heeft een prijs vanaf 61.660 euro en voor de Roadster betaal je ruim 5.000 euro meer. Tevens zijn beide versies te verkrijgen als Pro Line.

 

 

 

 

 

 

 


  

Audi TTS Roadster

2.0 TFSI quattro

Pro Line

 

Prijs

71.725 euro

 

Vermogen

272 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

350 Nm bij 2.500 t/min

 

Transmissie

Zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

7,9 l/100 km

 

CO2-uitstoot

184 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

5,4 sec

 

Topsnelheid

250 km/h

 

Bagageruimte

250 liter

 


| Disclaimer