Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet


image/jpeg

 

20-10-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

Een superzuinige diesel waar geen wegenbelasting voor in rekening wordt gebracht. Wie had ooit gedacht dat dat mogelijk zou zijn? Inmiddels is ook Fiat één van de aanbieders van een belastingvrije diesel, sinds een doorontwikkelde 1.3 MultiJet in de Punto Evo is gelepeld.


Autofabrikanten staan onder druk, aangezien de CO2-uitstoot gewoonweg moet dalen ter verbetering van ons klimaat. Nederland is dan ook niet het enige land waar stimulerende maatregelen gelden voor de zuinigste auto’s en logischerwijs worden er dus steeds meer modellen op de markt gebracht die, vanwege veel (belasting)voordeel, voor zowel de particulier als de zakelijk rijder uitermate interessant zijn. Fiat staat bekend als autofabrikant met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot over de gehele linie en een belastingvrije diesel past dan ook perfect bij het imago van het Italiaanse merk.

 

95 gram

Fiat is tevens een fabrikant die belangrijke, soms revolutionaire technieken heeft ontwikkeld die nu niet meer zijn weg te denken. Denk bijvoorbeeld aan de common-rail dieselmotor. Afijn, de belastingvrije 1.3 MultiJet dieselmotor die Fiat in de Punto Evo heeft gelepeld, levert 85 pk en een koppel van maximaal 200 Nm, terwijl veel concurrenten het met zo’n 10 pk en 20 Nm minder moeten doen. Het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 3,6 l/100 km met een CO2-uitstoot van 95 g/km. Zodra je in de Punto Evo 1.3 MultiJet gas geeft, is het bijna ongeloofwaardig dat hij in de belastingvrije klasse valt, omdat de prestaties dik en dik in orde zijn. Het geluid dat de viercilinder produceert, is niet overheersend, de handgeschakelde vijfbak voelt trefzeker en al vanaf 1.750 toeren heeft hij zijn maximale trekkracht te pakken.

 

Dynamic

De Punto Evo 1.3 MultiJet is te verkrijgen als drie- en vijfdeurs, maar louter als Dynamic. En dat is een goede keuze geweest, aangezien de Dynamic-uitvoering standaard beschikt over een omvangrijke uitrusting. Zaken als airconditioning, zeven airbags, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, cruise control en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening zijn standaard. Wie deze Punto Evo aanschaft, is dus meteen verzekerd van een extreem laag verbruik en een tal van comfortvoorzieningen. Ook het gevoel van kwaliteit is in de Punto Evo aanzienlijk verbeterd in vergelijking met voorgaande modellen. Met een goede zitpositie, een comfortabel rijgedrag en voldoende passagiers- en kofferruimte, lijkt deze Punto Evo een onweerstaanbaar aanbod. Na onze testrit en een kritische beoordeling zijn we dan ook overtuigd van het feit dat Fiat een bijzonder sterke troef in handen heeft. Vooral vanwege het aantrekkelijk prijskaartje van 15.395 euro voor de driedeurs en 15.995 euro voor de variant met vijf deuren.

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet 85 Dynamic

 

Prijs

15.395 euro

 

Vermogen

85 pk bij 3.750 t/min

 

Koppel

200 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

3,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

95 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

14%

 

0-100 km/h

13,1 sec

 

Topsnelheid

172 km/h

 

Bagageruimte

275 liter

 


| Disclaimer